SOAL HATI

Page 1 of 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

View previous topic View next topic Go down

SOAL HATI

Post  Guest on Sat May 09, 2009 3:15 pm

Sepanjang melayari hidup bersama suami,pasti ada hati terluka...Bahkan ada isteri menjeruk rasa dengan perlakuan suami yang ada kalanya menyakitkan... Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad .....

Dalam melayari hidup berdua,tidak hanya menemui yang indah sahaja...Hakikatnya perjalanan hidup berdua sering menemukan pelbagai rencah kehidupan - suka... Laughing duka... Crying or Very sad pahit... pale manis.... Very Happy keliru..... Rolling Eyes persengketaan.... Evil or Very Mad berbaik semula.... I love you pujuk rayu... Razz dan pelbagai..... Shocked

Mencari suami terbaik selain mengakui hakikat yang jodoh dengannya,harus diteliti beberapa perkara supaya bersiap sedia menempuh apa saja cabaran mendatang...Ibarat kata pepatah:UNTUNG SABUT TIMBUL,UNTUNG BATU TENGGELAM...
Sebenarnya rumahtangga bagaikan satu PERCATURAN dalam menguji KEKUATAN CINTA anda berdua...

Sebagai isteri,anda perlu bersikap terbuka dan tidak mengharapkan hanya suami yang memacu perjalanannya sedangkan anda juga ada tanggungjawab sendiri untuk memastikan semuanya berjalan bagaikan dirancang...

Apapun berikut adalah tanggungjawab yang seharusnya dipikul mereka yang bergelar SUAMI:

1.Sangat bertanggungjawab ke atas isteri,anak dan orang di bawah jagaannya termasuk ibu bapa yang sudah tua serta orang gaji (jika ada)Tanggungjawab dengan TAKUTKAN ALLAH adalah lazim melazimi.Orang yang takutkan Allah sangat bertanggungjawab.Orang yang benar-benar bertanggungjawab adalah kerana takutkan Allah...

2.Memberi ilmu dan didikan agama kepada isteri dan anak dengan sempurna..

3.Menyediakan nafkah zahir seperti makan minum,pakaian,tempat tinggal dan kesihatan kepada isteri serta anak.Namun,dalam nafkah yang asasi itu,jika suami cuai,IA BOLEH DITUNTUT.Begitupun,adanya tolak ansur adalah lebih baik dan lebih utama.

4.Suami tidak berkasar terhadap isteri dan anak.Selaku ketua keluarga,suami lebih utama menonjolkan sikap kasih sayang dan prihatin.Suami selaku pendidik,pendidikan hanya berjaya dengan kasih sayang dan sabar...

5.Sekiranya isteri atau anak membuat salah,hendaklah diberi tunjuk ajar.Secara fitrahnya,anak dan isteri tentulah tidak suka berbuat salah.Jika ia berlaku,ayah atau suami perlu memberi tunujuk ajar kerana kemungkinan mereka membuat salah kerana kecetekan ilmu,kurang bimbingan,terleka,terlupa serta dorongan perasaan dan nafsu...

6.Suami hendaklah bertimbang rasa kepada isteri.Amat jarang,tetapi bukan tiada langsung WANITA YANG KUAT JIWA DAN AKAL melainkan mereka lebih didorong perasaan.Sebab itu wanita amat mudah marah,merungut,merajuk serta membebel dan situasi mereka itulah yang memerlukan suami bertimbang rasa.

7.Ketika isteri dalam kesedihan suami hendaklah menghiburkannya...Tumpang simpati memang disuruh,tetapi jangan turut terbawa-bawa dengan kesedihan isteri.
Akibatnya akan bertambah menjadi-jadi dan berpanjangan sedikit sebanyak boleh menjejaskan urusan rumahtangga.Suami perlu, menghiburkan isteri dengan pelbagai cara,umpamanya bawa jalan,makan angin dan ziarah kawan...

8.Suami sentiasa memberi kerjasama terhadap isteri.Ertinya dalm rumahtangga,karier dan anak perlu mendapat kerjasama daripada suami.Jangan dibebankan sepenuhnya kepada isteri.Secara automatik berlaku perkongsian dalam kehidupan berumahtangga...

9.Suami tidak memandang kepada wanita lain.Memandang di sini ada dua maksud.Iaitu memandang dengan mata kasar secara lahiriah dan memandang dalam erti kata memberi perhatian atau perasaan terhadap wanita lain.
Antara hikmah larangan ini ialah supaya hati suami tertumpah kepada isteri sahaja sekaligus suami tidak membandingkan wajah dan perangai isteri sendiri dengan wanita lain.
Isteri itu adalah ANUGERAH TUHAN yang sudah menjadi ketetapan sejak azali lagi,terimalah seadanya...

10.Berbincang bersama.Dalam soal masalah atau perancangan keluarga,elok dibincangkan bersama supaya sama-sama dapat menerimanya....

11.Kejahatan,kelemahan dan kesilapan isteri tidak didedahkan kepada orang lain.Dalam kes hendak membuat aduan sekalipun,ia harus dibatasi tidak sampai mencemarkan maruah isteri...

12.Sentiasa merendah diri kepada isteri atau dengan istilah lain,TAWADUK.Merendah diri bukan bererti meletakkan diri hingga boleh dihina isteri.TAWADUK ERTINYA TIDAK EGO,TIDAK SOMBONG DAN BERASA DIRI SEGALA-GALANYA...
**PERLU DIINGAT, tiada manusia yang benar-benar sempurna dalam segala hal.Sebab itu perlu tawaduk kepada isteri kerana dalam banyak aspek,seorang suami memerlukan isteri.Banyak perkara suami tidak upaya berbuat dan bersabar seperti yang dilakukan isteri.
TAWADUK juga bermaksud BERLAPANG DADA SERT BOLEH BAHKAN BERSEDIA MENERIMA TEGURAN,NASIHAT DAN INGATAN DARIPADA ISTERI..

13.SUAMI PERLU BERTOLAK ANSUR DENGAN ISTERI DALAM DALAM PELBAGAI ASPEK UNTUK KEHIDUPAN BERDUA BERSAMA ANAK-ANAK...

14.Suami sentiasa kasih kepada isteri.Fitrah semula jadi manusia lebih mudah mengasihi orang yang ada pertalian dan orang yang berjasa...
CONTOHNYA ibu bapa mengasihi anak dan sebaliknya.Antara kedua-duanya ada pertalian.Pengikut lebih mudah mengasihi ketua atau pemimpinnya kerana pemimpin banyak berjasa,begitulah sebaliknya...

15.Suami sentiasa belas kasihan terhadap isteri.Dalam kehidupan wanita moden,mereka mendakwa ada segala-galanya yang mereka perlu.Bahkan apa sahaja yang mereka mahu,mereka mampu memikirkannya.Namun sebenarnya,mereka tidak boleh menafikan fitrah semula jadi iaitu memerlukan suami sebagai tempat berlindung,mengadu,berkongsi perasaan,tempat merintih dan tempat memperoleh serta menumpahkan kasih sayang...
Ketiadaan suami dalam hidup seorang wanita,kekosongan tetapi tetap dirasai terutama perasaan kerana ia fitrah semula jadi....


**YANG BAIK DATANGNYA DARI ALLAH,YANG BURUK ITU DATANGNYA DARI KESILAPAN DIRI SAYA SENDIRI...
Wallualam

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  antu_ride on Sat May 09, 2009 11:01 pm

betul tu buaya cantik..suami kena la slalu tolak beransur2..kalau main tolak je payah gak..ekeke.. Mucup tlg tambah skit..ekeke

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  Mucup on Mon May 11, 2009 10:10 am

yg seeloknya suami isteri ni kena ah saling tolak,menarik..pastu tolak lagi,pastu tarik,kalau asyik tolak aja...x menjadi apa-apa..kira sebelah pihak je yg untung ehehehhee..antu...kan pakar,x kan x tahu ehehe

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  daeim on Mon May 11, 2009 10:53 am

ya betulllllllllllllll..!! aku sokong 200% pandangan dan pendapat mucup tuh...ekekeke...sedangkan lidah lagi tergigit...apa pula suami isteri...buang yang keruh ambil yg jernih..

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  antu_ride on Mon May 11, 2009 3:43 pm

yer betul tu mata daeim...x nak buang kat dalam...kita buang atas perut....ekkekekeke.... Embarassed

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  daeim on Mon May 11, 2009 4:12 pm

iskhhh..buang apa nie antu..? ko nie..cuba ckp/menaip bebaik sket perkataan tuh...aku dah lama x bergelumang dgn onar2 nie...ekekeke...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  Guest on Tue May 12, 2009 9:46 am

antu_ride wrote:betul tu buaya cantik..suami kena la slalu tolak beransur2..kalau main tolak je payah gak..ekeke.. Mucup tlg tambah skit..ekeke

confius gak nie.... silent

kenapa mucup lak yang jadi mangsa ek?? Twisted Evil

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  Guest on Tue May 12, 2009 9:48 am

Mucup wrote:yg seeloknya suami isteri ni kena ah saling tolak,menarik..pastu tolak lagi,pastu tarik,kalau asyik tolak aja...x menjadi apa-apa..kira sebelah pihak je yg untung ehehehhee..antu...kan pakar,x kan x tahu ehehe

mucup nie...kalau bab tolak menolak,terserah jer kat dia... Very Happy

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  daeim on Tue May 12, 2009 10:24 am

bab tolak..bab libas mmg mucup la org nya...tidak syak lagi...semuanya terserah pd mucup

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  Guest on Tue May 12, 2009 10:47 am

mucup memang handal.... Laughing Laughing

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  antu_ride on Tue May 12, 2009 3:52 pm

Guest wrote:mucup memang handal.... Laughing Laughing


macam tau jer....ekkekeke... scratch

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  daeim on Wed May 13, 2009 10:34 am

mana mana dia tau..? itu yg perlu diberitahu kerana jika tidak diberitahu maka pemberitahuan itu akan disebarkan melalui pengetahuan dia sendiri yg akan mewujudkan satu teori pembetulan yg amat berkesan

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  Mucup on Wed May 13, 2009 10:49 am

guest tu saper ek,camana leh tahu bab libas melibas ni,muskil..muskil..harap jgn salah paham...libas kita org hanya pada pokok2 yg tinggi,libas untuk menerangkan kawasan tersebut ekekekee Laughing

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  daeim on Wed May 13, 2009 10:51 am

guess tu buaya_cantik...Tuan Mod dah delete jadi le Guest...ekekekke...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  Mucup on Wed May 13, 2009 12:23 pm

owh yer ke..dah berubah upanya.. Laughing

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  daeim on Wed May 13, 2009 1:03 pm

hehehe..tu la yg aku nak bgtau...skrg nie nama dia CIK PUAN AZIE

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  azie on Wed May 13, 2009 5:15 pm

hmmmm...kan dah bagitau...
buaya_cantik hanya dalam kenangan..
sekarang,azie...azie yang baru.... Laughing Laughing

yang kuat semangat... Cool

azie
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 432
Age : 35
Location : Ipoh mali tarak sombong....
Job/hobbies : Ride...dan apa2 je lah yang best...
Registration date : 2009-05-12

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  Mucup on Wed May 13, 2009 6:11 pm

selain dr kuat semangat,kuat apa lagik ek ekekekek leh terangkan Twisted Evil

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  azie on Wed May 13, 2009 6:12 pm

kuat apa yang boleh buat jadi kuat..
hanya abg antu jer yang maha mengetahuinya..

kah..kah...kah... Laughing Laughing Laughing

azie
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 432
Age : 35
Location : Ipoh mali tarak sombong....
Job/hobbies : Ride...dan apa2 je lah yang best...
Registration date : 2009-05-12

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  daeim on Wed May 13, 2009 6:34 pm

azie nie ada apa2 ke dgn si antu nie...ekekeek..xpe...sama2 bujang..apa salahnya...ekekeke

melepas la ko mas selamat mucup

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  antu_ride on Wed May 13, 2009 10:34 pm

ni yang wa malas jadi artis ni....dah ader gossip....ekkekeke....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  azie on Thu May 14, 2009 10:45 am

hisss...tak ada lah...
azie tak kenal saper abg antu tu lagik....

azie
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 432
Age : 35
Location : Ipoh mali tarak sombong....
Job/hobbies : Ride...dan apa2 je lah yang best...
Registration date : 2009-05-12

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  daeim on Thu May 14, 2009 1:17 pm

hheepp...jgn tipu yer...? x baik tau...ekekekeke....antu artis di dunia hantu laa...bkn di sini...ekekeke..antu oh antu...kau tetap idaman kalbu...tidur pun dalam kelambu...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  antu_ride on Thu May 14, 2009 3:22 pm

ntah la bang daeim nih....mulut lembik betul....ekekekeke...

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  daeim on Thu May 14, 2009 3:24 pm

mulut lembik..? ekekeekke...arini baru aku dgr ada mulut lembik...sblm nie mulut keras ke..? mulut melintang ke menegak..?

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SOAL HATI

Post  Sponsored content Today at 1:56 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum