"JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  Mucup on Fri Jul 03, 2009 10:24 am

aduishhh korang ni..letih ah..melencung habis..dr langit turun ke bumi jadinya...

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  daeim on Fri Jul 03, 2009 7:29 pm

heheheh...biasa arr..HRC tetap HRC...tapi antu jer yg x ubah2 perangai dia...org lain ok dah...ekekekeke

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  mabukrider on Mon Jul 06, 2009 9:34 am

ko x pyah nak heran lah dgn antu 2... hbis brubat dah dia 2 heheheheheeh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  daeim on Mon Jul 06, 2009 12:07 pm

ubat dah abis tapi dia x berubah..mcm ne tu..? ko dok serumah dgn dia...xde idea ke nak buat mcm ne

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  antu_ride on Mon Jul 06, 2009 2:03 pm

plzzz...ek...wa x dok serumah ngn mabuk....haram tuh....ekekkeke....bukan marhain....ekekekke....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  daeim on Mon Jul 06, 2009 3:03 pm

spaa yg berat..? sapa yg pertengahan..? sapa yang kecil..? cuba terangkan...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  mabukrider on Mon Jul 06, 2009 4:29 pm

mu ni mmg mlut lembek lah daeim... hal rumah xda tanga orng pn ko nak ambil tau heheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  daeim on Mon Jul 06, 2009 4:30 pm

ala..amik tau hal rumah dan tangga jer..bkn hal dlm bilik...ekekekeke

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  mabukrider on Mon Jul 06, 2009 8:14 pm

Jangan sombong dengan kelebihan sementara

Seorang Executive muda yang berjaya sedang memandu disebuah perkampungan di pinggir Bandar. Ia memandu agak laju dengan sebuah kereta WAJA yang berprestasi tinggi yang baru sahaja dibelinya. Sambil ia memandu perlahan-lahan ia sedang memerhatikan seorang anak kecil dicelah-celah kereta yang diletakkan ditepi jalan , ia memperlahankan keretanya untuk melihat sesuatu yang difikirkannya.

Seelok-elok sahaja kereta Waja tersebut melintasi kawasan tersebut ; anak kecil tidak kelihatan tetapi seketul batu dilontarkan tepat mengena pintu disebelah kanan kereta Waja tersebut.

Apalagi Executive muda tersebut menekan brek sekuat hatinya dan berundur ke tempat dimana Anak kecil tadi berdiri. Dengan marahnya dia keluar dari kereta terus meluru ke arah Anak kecil , menarik tangan anak kecil dan menghempasnya ke kereta yang terletak ditepi jalan dan terus memarahi Anak kecil tadi :

” Apa ni ? Siapa awak ? dan apa ke jadahnya awak berada disini ? Itu kereta baru , mahal dan susah nak baiki ? Awak tau tak ? Kenapa awak buat ini semua ? jerit Executive tersebut.

Anak kecil itu tunduk sedih , sayu dan memohon maaf ; ” Saya meminta maaf Pakcik, Saya tak tahu apa patut saya buat , ia merayu . Saya melontar batu kerana tak ada orang yang berhenti disini apabila saya panggil”.

Dengan linangan air mata ia menunjukkan ke satu sudut yang tidak jauh dari situ. “Itu abang saya , ia jatuh dari kerusi roda dari tebing disebelah dan tak ada orang yang dapat mengangkatnya kembali. Boleh tak Pakcik menolong saya , ia cedera dan ia terlalu berat untuk saya.

Dengan rasa terharu, Executive muda tersebut melepaskan anak kecil tersebut dan terus mengangkat abangnya dan meletakkannya kembali ke kerusi roda.

Terima kasih , pakcik, Saya doakan pakcik selamat dunia dan akhirat.

Tak dapat digambarkan dengan perkataan , Executive muda hanya melihat dengan sayu, Anak kecil tersebut menyorong abangnya yang cacat dan cedera pulang menuju ke rumahnya. Anak sekecil itu boleh mendoakannya akan kesejahteraan hidupnya.

Executive muda tersebut berjalan perlahan ke arah kereta , WAJA kemek teruk tetapi ia membiarkan saja tanpa dibaiki. Ia mengingatkannya bahawa kita tidak perlu berkejar-kejar dalam kehidupan ini sehinggakan seseorang melontar batu hanya kerana hendakkan perhatian .

Pengajaran :
Tuhan tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah, bersuka-ria tanpa kesedihan, panas tanpa hujan tetapi ia memberi kita kekuatan, menenangkan kita semasa kesedihan dan menunjukkan jalan yang sebenar-benarnya. Janganlah kita sombong dengan kelebihan yang sementara.

=========

Semoga menjadi iktibar dan renungan kita bersama…

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  daeim on Tue Jul 07, 2009 11:06 am

insaf buat sementara...hehehe

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  mabukrider on Tue Jul 07, 2009 3:44 pm

bgus lah insaf smentara makna nya tuhan msih sya kan ko lg.. hehehe kalu lnsung xda keinsafan makna pintu hati dh kaku

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  Mucup on Tue Jul 07, 2009 3:54 pm

cete-ceta yg sedemikian ah yg perlu di perbanyakkan dalam ni,sepaya kita semua insaf dan tidak lalai dr mengingati Allah..harap ustaz mabuk kinata leh masukkan lagi ceter2 ilmiah cam gitu..muga daeim kocok terus insaf

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  mabukrider on Tue Jul 07, 2009 3:56 pm

sesunguh nya islam i2 dilandaskan persaudaraan... menasihati sesama saudara seislam i2 mnjadi asas kekuatan umat islam

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  daeim on Tue Jul 07, 2009 4:18 pm

Takbirrrr..!! dan jangan hanya berforum sahaja....hendaklah di praktikkan apa yg di forumkan...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  mabukrider on Tue Jul 07, 2009 4:28 pm

insyallah... ana akan praktikan seperti yg anta kata kan ustaz daeim. dan hrap ustaz daeim sama2 mempratikan nya
dan ana tau ustaz daeim boleh pergi jauh. ana tabik spring kat anta ustaz daeim

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  daeim on Tue Jul 07, 2009 4:31 pm

insyallah...kita sama2 bimbing dan dibimbing

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  mabukrider on Tue Jul 07, 2009 4:35 pm

Adab berkawan

Apabila berkawan, diri sendiri dan kawan harus mempunyai tanggungjawab serta adabnya sendiri. Antaranya ialah :-

1.) Ketahanan bergurau senda, adat bergurau terlebih usik. Pastikan kita dan sahabat saling boleh menerima gurauan oleh itu berfikir dahulu sebelum ianya berlaku

2. Jangan terlalu celupar atau mengkritik, kita sendiri tidak semestinya bagus dan betul

3. Jangan terlalu mengambil tahu hal peribadi org terdekat dgn sahabat seperti tunang, isteri, suaminya atau kaum keluarganya

4. Perkara sensitif seperti gaji, kenaikan pangkat dan hutangnya usah ditanya

5. Pandai menyimpan rahsia terutama hal peribadi seperti rumahtangga atau hubungan suami isteri sahabat

6. Terima kekurangan dan keburukan sahabat seadanya. Cuba lihat nilai positifnya dan lihat diri sendiri, diri kita tidak tentunya baik belaka

7. Bijak menyesuaikan tutur kata dgn emosi sahabat. Jangan cakap mengikut sedap mulut tanpa memikirkan kesannya kepada sahabat

8. Berita baik atau berita sedih sahabat, biarlah dia sendiri memberitahu rakan lain walaupun kita sudah mengetahui. Ini tanda kita menghormatinya. Jangan suka busy body dengan cerita kehidupan sahabat kita tanpa memikir kesannya kepada sahabat kita

9. Menghormati hak dan kehidupan peribadi sahabat. Beri peluang sahabat bersendirian. Jikalau terlalu berdampingan, mungkin menjemukan dan kita hanya menyekat hubungannya dengan insan lain

10. Jika salah seorang marah, beri peluang dia melepaskan amarah di hati. Jangan dibalas, berdiam dan tunggu hingga dia reda dan sejuk. Pasti hubungan akan kembali seperti biasa. Manusia harus menerima hakikat setiap orang ada lautan hati yang pasang surut

11. Sewaktu sahabat sedang marah, elok kita mendiamkan diri. Jikalau dia mengomel, dengar dan angguk. Itu lebih baik daripada membuat komen. Ia boleh memburukkan keadaan

12. Jangan memburukkan sahabat di hadapan orang lain dan membanggakan diri dengan mengadakan cerita seperti kekayaan, kecantikkan dan sebagainya. Bangga diri tidak membawa kita ke mana-mana sebaliknya bersyukur dengan apa yang dikurniakan oleh Allah s.w.t.

Sabda Rasulullah s.a.w. : “Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air.” Bila seorang bertanya, “Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?” Rasulullah s.a.w. menjawab, “Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran”.

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  daeim on Tue Jul 07, 2009 4:37 pm

satu penerangan yg bagus utk dibaca dan dipraktikkan

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: "JANGAN TERLALU MEMANDANG BINTANG DI LANGIT

Post  Sponsored content Today at 3:19 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum