SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  antu_ride on Fri Jun 26, 2009 11:13 pm

sudah di ketahui ramai...inilah punca jangkita selsema babi....menatang babi sungguh.....!!!!!!!! pig pig pig



antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  azie on Fri Jun 26, 2009 11:29 pm

uwwweeeeeeeeeekkkkkkkkkkkk..........
Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

azie
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 432
Age : 35
Location : Ipoh mali tarak sombong....
Job/hobbies : Ride...dan apa2 je lah yang best...
Registration date : 2009-05-12

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  mabukrider on Sat Jun 27, 2009 9:06 am

masak bar ku teh pun lazat nie heheheheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  azie on Sat Jun 27, 2009 10:48 pm

mabukrider wrote:masak bar ku teh pun lazat nie heheheheheh

mu penah try ke mabuk???
rendeer rendeer rendeer

azie
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 432
Age : 35
Location : Ipoh mali tarak sombong....
Job/hobbies : Ride...dan apa2 je lah yang best...
Registration date : 2009-05-12

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  mabukrider on Sun Jun 28, 2009 4:12 pm

apa x pernah nya.... sekor sari.... arah hidung yg pling best nya... lemak manis heheheheeheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  azie on Mon Jun 29, 2009 12:41 am

ari tu dtg makan,ada hidang tak??? affraid affraid

azie
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 432
Age : 35
Location : Ipoh mali tarak sombong....
Job/hobbies : Ride...dan apa2 je lah yang best...
Registration date : 2009-05-12

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  mabukrider on Mon Jun 29, 2009 3:28 pm

x dan nak tangkap.... malam 2 antu dah sebat awal2 dah sampai habis heheheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  Mucup on Tue Jun 30, 2009 1:23 pm

tgok pada gambar tu,x mustahil akan kuar anak babi kan..

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  mabukrider on Tue Jun 30, 2009 3:15 pm

insyallah kalu ada rezeki tenakan babi air tawar heheheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  daeim on Thu Jul 02, 2009 6:57 pm

mabukinata dah mabuk agaknya...babi dok dlm air....

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  mabukrider on Thu Jul 02, 2009 7:58 pm

babi pun reti mandi jg hehehe

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  daeim on Fri Jul 03, 2009 7:35 pm

tu mandi hadas la tu..hehehe

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  mabukrider on Mon Jul 06, 2009 8:08 pm

wlaupun aku x makan babi tpi aku tau babi 2 sdap heheheheeh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  daeim on Tue Jul 07, 2009 11:08 am

hehhehe..mmg sedap wooo....tambahan plak mkn bahagian muncung hidung tuh....ppeerrgghhh

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  mabukrider on Tue Jul 07, 2009 3:36 pm

sedut hidung.... perghgg.......... mmg lazat heheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  mabukrider on Tue Jul 07, 2009 4:16 pm

Sebab Allah haramkan babi

Soalan
Islam telah mengharamkan umatnya daripada memakan daging babi, apakah falsafahnya dan bagaimana ia boleh dikongsi dengan orang lain?

Jawapan

Sejak manusia pertama dijadikan sudah diperintahkan agar tidak memakan daging babi. Falsafahnya Allah SWT sukakan yang baik dan menyuruh manusia pilih yang baik. Oleh yang demikian Allah SWT melarang umat manusia daripada memakan perkara yang boleh mengundang mudarat kepada jiwa dan raga.

Setiap suatu yang ditegah daripada memakannya pasti ada sebab musababnya. Allah SWT tidak menjadi suatu itu haram, melainkan ada mudaratnya dan menjadikan sesuatu itu halal pasti ada manfaatnya.

Wabak yang sedang hebat menular dan berjangkit tanpa memberitahu kepada mangsa. Influenza A (H1N1) yang menjadi pembunuh senyap yang memulakan operasinya di Mexico kini sudah sampai ke negara jiran, Thailand.

Sebelum ini masyarakat Malaysia hanya menatap dan membaca serta mendengar mengenai virus ini di samping meluahkan rasa simpati kepada mangsa. Itu dua minggu lepas tetapi hari ini sudah berada tidak jauh dari rumah kita (Malaysia).

Seperti mana yang difahamkan oleh para saintis dan pakar-pakar perubatan bahawa virus ini merebak melalui udara, tidak semestinya di kampung kita ada babi baru boleh kena. Babi tak ada pun boleh kena, ini kerana udara yang membawanya.

Virus ini tersebar melalui titisan air pernafasan dan hubungan secara langsung atau tidak langsung. Persoalannya bagaimana manusia dijangkiti virus ini?

Jawapannya, manusia selalunya dijangkiti Influenza A (H1N1) melalui hubungan langsung dengan babi atau persekitaran yang dijangkiti virus ini.

Namun ada juga kes yang dicatatkan di mana manusia yang dijangkiti virus ini tidak mempunyai sejarah hubungan secara langsung dengan babi atau tiada kaitan dengan persekitarannya. Virus ini juga boleh berjangkit melalui manusia. Kalau begitu keadaannya, penyakit ini sudah ada vaksinnya? Jawapannya, setakat ini tiada vaksin yang boleh mencegah jangkitan virus ini.

Islam mempunyai penyelesaiannya, Allah SWT yang menjadikan manusia dan yang menjadikan selain manusia telah mengharamkan secara qatie (pasti) bahawa daging babi tidak boleh dimakan.

Firmannya yang bermaksud: Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (al-Baqarah: 173).

Ulasan Sayyid Qutub menarik minat saya untuk dikongsikan di sini, beliau menjelaskan: “Adapun persoalan mengenai memakan daging babi diperdebatkan oleh sekumpulan manusia… babi itu sendiri bersifat kotor dan menjijikkan jiwa yang menuntut kebersihan dan kesucian, sesungguhnya pada dagingnya, pada darahnya, dalam perutnya ada cacing-cacing yang sangat merbahaya.

Cacing yang sangat berbahaya

“Sedang manusia lupa bahawa ilmu mereka memerlukan tempoh yang cukup lama untuk mengesan satu kemudaratan daripadanya. Dalam masa yang sama siapa pula yang berani mendakwa tiada mudarat-mudarat lain yang membiak dan aktif dalam daging babi sedang belum diketahui oleh mereka yang bergelar pakar. Maka tidakkah mereka melihat bagaimana syariat Allah SWT mendahului kepakaran manusia sebelum puluhan kurun?” ( Sayyid Qutub, jld:1, hlm: 156).

Larangan ini juga termasuk menyentuh atau memegang binatang tersebut. Dunia perubatan pada hari ini telah membuktikan bahawa di dalam daging babi, darah dan usus-ususnya terdapat sejenis cacing yang sangat berbahaya (cacing pita dan telur-telurnya yang keras) yang boleh mendatangkan penyakit kepada manusia.

Inilah hikmah pengharaman ke atas binatang tersebut. Di sini telah terbukti betapa agungnya syariat Allah SWT yang mendahului ilmu pengetahuan manusia.

Dalam surah yang sama Allah SWT mengajak manusia keseluruhannya supaya makan makanan yang halal lagi baik, firman-Nya yang bermaksud: Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu. (al-Baqarah: 168).

Seruan “Wahai manusia”, dalam ayat di atas memperlihatkan bahawa Allah SWT yang Maha Agung Pencipta segala sesuatu yang bersifat Rahman, menyeru agar siapa sahaja dia sama ada mukmin mahu pun kafir, Dialah Pencipta mereka dan Dialah yang menunjukkan kepada manusia yang mana harus dimakan dan yang mana tidak boleh dimakan.

Dan makanan yang dimakan itu mestilah sifatnya halal dan baik. Halal dari sudut hukum dan baik dari sudut zatnya.

Anehnya manusia suka mendekati yang haram yang jelas mendatangkan mudarat sedangkan yang halal cukup banyak. Ingatlah yang haram hanyalah sedikit dan yang halal itu tidak terhitung oleh manusia.

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  daeim on Tue Jul 07, 2009 4:18 pm

ada baik dan buruknya setiap kejadian Allah SWT

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  mabukrider on Thu Jul 23, 2009 9:22 am

daeim wrote:ada baik dan buruknya setiap kejadian Allah SWT

-daeim-

ko baca ke x fakta 2 daeim... ke ko main bubuh je heheheeh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  dian on Thu Jul 23, 2009 9:29 am

daeim wrote:hehhehe..mmg sedap wooo....tambahan plak mkn bahagian muncung hidung tuh....ppeerrgghhh

-daeim-

mcm biasa mkn pig je abg2 kat sini ekekekeekek

dian
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 98
Age : 34
Location : kuala lumpur
Job/hobbies : tido
Registration date : 2009-06-17

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  daeim on Thu Jul 23, 2009 10:41 am

hehehehe..yg biasa mabuk...dia cite kat kitorang...tu yg abg2 kat sini semua leh tau...hehehe

kan mabuk kan..?

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  mabukrider on Thu Jul 23, 2009 12:30 pm

yaa.... nak buat mcm mna dah mkanan ruji hehehehh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  daeim on Thu Jul 23, 2009 12:33 pm

xpe la...dia menyokong hasil titik peluh petani...heeheh

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  mabukrider on Thu Jul 23, 2009 12:43 pm

petani ada ke bela pig heheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  daeim on Thu Jul 23, 2009 12:44 pm

ade..sian ko x abis ngaji

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  mabukrider on Thu Jul 23, 2009 1:00 pm

aku ngaji ilmu tuhan dan xda nak ngaji ilmu bela pig ko yg ngaji bela pig trun2 kan lah ilmu 2 heheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: SUDAH DIKETAHUI!!!! Punca jangkitan selsema Babi...

Post  Sponsored content Today at 1:25 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum