Melaka Bike Fest....

Page 3 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  daeim on Fri Jul 31, 2009 12:33 pm

gitu la antu...asyik buat dosa dan maksiat jerk...ekekekeke

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  antu_ride on Fri Jul 31, 2009 7:42 pm

tangan yg memberi tu lagi mulia dari tangan yg menerima....ekekkeke....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  daeim on Fri Jul 31, 2009 7:46 pm

hehehe....kalau beri x guna tgn...mcm ne lak?

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  antu_ride on Fri Jul 31, 2009 8:05 pm

kalau guna tangan lama skit boleh beri....kalau x guna tangan...3 minit jer la....ekekkek

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  daeim on Mon Aug 03, 2009 2:33 pm

ooo..cenggituh eh..? jadi ler...hehehehe

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  Mucup on Tue Aug 04, 2009 10:33 am

lambat lagi kan ride ni...

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  mabukrider on Tue Aug 04, 2009 10:43 am

lambat lagi... sempat lah daeim nak fikir alasan apa yg dia nak kasi untuk menghalal kan
alasan x nak join ride hehehheeheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  daeim on Tue Aug 04, 2009 11:12 am

tgh tunggu loan approve...kuor moto baru...baru leh ride kembali..hehehe

bkn nya ada byk alasan mcm ko tu mabuk..ekekekee...bibik balik kampung la..bini nak tido laa..anak g ngaji laa...tali kipas putus laaa..opsss..tu alasan org lain...ekekeke

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  mabukrider on Tue Aug 04, 2009 11:29 am

aku lempang ko kang daeim.... aku x pernah lg kasi alasan tali kipas putus heheheeheeh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  daeim on Tue Aug 04, 2009 12:03 pm

ko x baca ayat aku ke..ekeke..tu kan alasan org lain..sapa yer..? ekekeke

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  mabukrider on Tue Aug 04, 2009 7:22 pm

ko jgn lah buat kenyataan mcm 2 malu lh antu nanti msti org syak antu pnya
alasan.... ko diam2 dah lah....heheheh lembek mulut btul ko nie....

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  daeim on Tue Aug 04, 2009 7:35 pm

eekeke..putus sudah...tali kipas..jiwa resah...dan gelisahhhhhh

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  mabukrider on Tue Aug 04, 2009 8:01 pm

daeim wrote:eekeke..putus sudah...tali kipas..jiwa resah...dan gelisahhhhhh

-daeim-

PERNAH MENGALAMI MASALAH BELTING PUTUS? (tip & info)

Ramai yg mengambil remeh terhadap belt getah yg berputar pada pulley sebelah tepi blok utama enjin nie,
barang nie walaupun harganya tak seberapa tapi mampu membuatkan tuannya merana di tepi jalan (bagi yg tau pandu tapi langsung tak penah ambil tahu apa yg terselindung di sebalik penutup hood ketenyer...
MEMERIKSA TALI SAWAT (BELTS)

Tali-tali sawat perlu diperiksa sekurang-kurangnya sebulan sekali. Secara amnya, kita perlu ler pastikan belts yang digunakan sentiasa dalam keadaan baik dan tidak terdapat sebarang tanda-tanda lusuh, frayed atau pecah-pecah. Banyak komponen di dalam enjin kereta anda seperti alternator, kipas serta water pump bergantung kepada tali sawat untuk beroperasi. Jika tali sawat tersebut putus, komponen tersebut akan gagal beroperasi. Kalau timing belt anda yang putus plak, ini akan mengakibatkan kerosakan yang teruk kepada komponen dalaman enjin seperti valve dan piston dan biasanya enjin korang terpaksa di overhauled.

Cara memeriksa:-
Terbalikan sedikit tali-tali sawat, kereta anda supaya korang dapat melihat bahagian bawah tali tersebut. Biasanya berbentuk V atau berlekok-lekok. Kemudian perhatikan sama ada:-
Rekahan yang menandakan tali sawat tu akan putus pada bila-bila masa.
Tali sawat itu berminyak yang menandakan ia akan terluncur dan tidak akan menjalankan komponen yang bergantung kepadanya.
Tali sawat yang sepuh mempunyai permukaan yang berkilat yang biasanya terjadi akibat pemasangan tali sawat yang longgar dan tidak ketat.
Terdapat kekoyakkan dan perlu segera diganti.

Kalau anda tak pernah bukak enjin dan tak tau tali sawat keto anda tu kat mana, sebelum membetulkan tali-tali sawat anda, semak terlebih dahulu manual kereta anda untuk panduan kat mana ia terletak, heheeh. Cari bahagian yang terpanjang dan cuba tolak bahagian tersebut ke bawah. Jika anda boleh menolak tali tersebut melebihi 8mm, ini menandakan tali sawat keto anda longgar dan kalau kurang plak, tu menandakan tali tu ketat sangat. Kebanyakan tali sawat dibetulkan dengan melonggarkan sokongan pada alternator dan menggerakkan komponen tersebutke belakang atau ke hadapan. Cara membetulkan tali sawat ni biasanya adalah seperti berikut:-
Longgarkan nat yang terdapat pada penyokong alternator.
Selitkan sebatang besi diantara bahagian kukuh enjin dan alternator
Tarik besi tersebut ke arah yang sesuai supaya housing alternator tu dapat mengetatkan atau melonggarkan tali sawat. Apabila tali tersebut sudah berada pada kekekatan yang sesuai, ketatkan semula nat yang menyokong alternator tadi, kemudian periksa semula tali tersebut sama ader sudah sesuai atau tidak.

Kalau nak tukar tali sawat plak, prosesnya lebih kurang sama jer, cuma kali nie tarik keluar tali sawat yang sudah dilonggarkan tadi. Kemudian gantikan dengan yang baru dan double check sama ada saiznya betul atau tidak. Jika sudah ok, hidupkan enjin dan perhatikan perjalanan tali sawat tersebut. Kemudian matikan enjin dan periksa sekali lagi ketengangan tali sawat tu. Lastly, buat keje nieh sebenonya susah giler dan berpeluh dan tak semudah yang anda baca nieh, jadi saya cadangkan hantar ajer la kat kedai, kasi la pomen keto yang buat.
????: Komuniti - sepaku.net http://www.sepaku.net/sepaku-automotive/11768-pernah-mengalami-masalah-belting-putus-tip-info.html

P/S : JANGAN LUPA BUAT CATATAN TARIKH DAN BACAAN ODOMETER BAGI SETIAP SERVIS ATAU SEBARANG PENUKARAN KOMPONEN ENJIN / SISTEM BERJADUAL contohnya "Timing Belt, tarikh tukar 1.07.2008, bacaan odometer=70000" Jangkaan tukaran akan datang adalah pada 140000km.

Adakan satu buku kecil yang mencatatkan segala kerja2 servis kenderaan anda dan simpan dalam Glove Box kenderaan anda sebagai rujukan supaya ianya diservis mengikut jadual,
Beringat Sebelum Rosak, Ganti Sekiranya Haus, Kerosakan yang diakibatkan oleh kelewatan jadual servis akan mengundang kos yang lebih tinggi untuk pembaikan serta menyebabkan kenderaan berada lebih lama di bengkel dari memberi khidmat yang diperlukan oleh tuannya.
__________________

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  daeim on Wed Aug 05, 2009 11:37 am

harap semua mendapat ilmu yg menafaat nie...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  mabukrider on Wed Aug 05, 2009 4:07 pm

mcm yg pernah aku kata... bila mabuk bikin ayat msti bnyak ilmu yg dpat heheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  daeim on Wed Aug 05, 2009 5:06 pm

betui betui betui..heheh...ko lain la mucup..merapu jerk...ekekeke

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  mabukrider on Thu Aug 06, 2009 7:09 pm

msti best ride X ni... ride mengiringi antu byar bil air heheheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  antu_ride on Thu Aug 06, 2009 7:50 pm

daeim wrote:eekeke..putus sudah...tali kipas..jiwa resah...dan gelisahhhhhh

-daeim-

putus x per....boleh sambung....kalu ilang dah kena ganti baru....ekkekeke...ilang jatuh x per...tapi dicuri org.....eekkeke....nampak sgt x pandai jaga....ekekkeek

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  antu_ride on Thu Aug 06, 2009 7:51 pm

mabukrider wrote:msti best ride X ni... ride mengiringi antu byar bil air heheheheh


lambatnya bulan 11....x sabar rasanya....ohhh liyana....sabar ek syg....ekekekke....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  mabukrider on Thu Aug 06, 2009 8:05 pm

yg lanjut ke heheheeheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  Mucup on Fri Aug 07, 2009 9:49 am

ell mana ekk,dah lama x masuk sini..kan best kalau ell masuk berforum sama..sure leh curah kan pendapat yg best2.... Very Happy Very Happy ..

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  mabukrider on Fri Aug 07, 2009 10:22 am

btul kata mu 2 mucup... ell dgn azie x masuk2 pun.... hehehehhe

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  Rinaz on Fri Aug 07, 2009 10:46 am

azie sibuk meniaga kot...ell tiba2 mhlgkan dri lak..ell ooo ell.....nyorok kt ne lak bdk ni.... Very Happy

_________________
SeMuA yG TeRjAdI bIaRlAh tErJaDi....hAdApI dGn SeNyUmAn dAn JiWa Yg tEnAnG....

Rinaz
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 629
Age : 38
Location : Putrajaya
Job/hobbies : Ape-ape aje
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  eL on Fri Aug 07, 2009 1:32 pm

yo yo yo ......

Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy

eL
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 250
Age : 42
Location : Pj
Job/hobbies : penternak sotong
Registration date : 2009-07-22

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  mabukrider on Fri Aug 07, 2009 2:26 pm

yea yea yea ell dah kmbali.... ell stim ke heheheheheh
maklumlah dah x lma geran bertukar nama... yg pasti kalu aku dtg nanti ko msti blnja aku
makan kalu x aku sruh gajah tijak ko heheheeh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: Melaka Bike Fest....

Post  Sponsored content Today at 1:25 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum