fakta-fakta

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

fakta-fakta

Post  mabukrider on Sat Jul 18, 2009 8:54 pm

Tahukah Anda???

* Askar-askar dan kelasi pada zaman dahulu biasanya dibekalkan dengan biskut yang sangat keras.Biskut itu lazimnya dibakar dua atau tiga kali.Tujuannya supaya ia tahan lebih lama.Disebabkan itu,kadang2 biskut itu perlu dipecahkan dengan tukul.

* Hidup kita di muka bumi ini bukan sahaja bersifat sementara tetapi juga sangat singkat.Sekiranya jangka hayat manusia secara purata ialah 75 tahun,bermakna kita cuma hidup selama kira-kira 650,000 jam sahaja.Tahukah anda kemana hilangnya 1/3 daripada umur kita?Jawapannya ialah di atas bantal.Kajian menunjukkan memang sebahagian besar hayat kita digunakan untuk TIDUR.

* Kita jarang bersyukur dengan nikmat yang kita perolehi sebagai makhluk yang boleh bergerak ke sana dan ke mari.Kita juga jarang mempedulikan dalam sehari berapa jauh kita berjalan.Sebenarnya,jika dibuat pengiraan,secara hitung panjang,setiap manusia berjalan kaki sejauh kira-kira 15,000 batu (25,000 km) sepanjang hayatnya.Jarak itu membolehkan anda berjalan kaki berulang alik antara Kuala Lumpur dan Alor Setar sebanyak hampir 50 kali.


* Pada masa dahulu,piza bukanlah makanan mewah seperti yang kita sangka.Sebaliknya,ia dianggap makanan untuk orang miskin sahaja.Piza berasal dari Napples,Itali.Golongan miskin di kawasan itu sering menjadikan lempeng yang dicapur keju,lada dan garam sebagai sajian keluarga.Lempeng itulah kemudiannya berkembang menjadi piza.Piza popular hanya setelah dibawa ke Amerika oleh pelaut-pelaut Itali tidak lama selepas Benua Amerika ditemui oleh Columbus.

* Penulis yang paling cepat mencapai kegemilangan dalam kariernya ialah J.K.Rowling.Penulis wanita inilah yang menghasilkan siri Harry Porter yang terkenal itu.Siri itu merupakan karya pertama Rowling dalam bentuk novel.Buku pertamanya,Harry Porter and The Magis Sorcorer telah terjual lebih 500 juta naskah.

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  mabukrider on Sat Jul 18, 2009 8:55 pm

1. Bahasa yang paling luas dugunakan di dunia ialah Bahasa Mandarin.
2. Manusia dewasa mempunyai 207 batang tulang.
3. Gas yang paling ringan di bumi ialah gas Hidrogen.
4. Cermin mata dicipta pada tahun 1310 oleh seorang rakyat Itali yang bernama Salvinius Armadus.
5. Gunung berapi hidup yang tertinggi di dunia ialah Gunung Cotopaxi.
6. Air Terjun yang tertinggi di dunia ialah Air Terjun Angel.
7. Pengasas pasukan polis yang pertama di dunia ialah Sir Robert Peel.
8. Siput babi termasuk dalam kumpulan 'moluska'.
09 . John Fitzgerald Kennedy ialah Presiden Amerika Syarikat yang dibunuh oleh Lee Harvey Oswald.
10. Sebahagian besar matahari terdiri daripada gas hidrogen.
11. Pokok bunga madat atau popi yang digunakan untuk menghasilkan candu, morfin dan heroin dikenali juga sebagai
Papaver Somniferum.
12. Selat yang terpanjang di dunia ialah Selat Melaka dan Selat yang paling lebar di dunia ialah Selat Mozambique.
13. Bangunan Taj Mahal di Agra, India dibina oleh Maharaja Mogul iaitu Shah Jehan untuk isteri kesayangannya dan
siap pada tahun 1648.
14. Warna bintang yang paling sejuk sekali ialah Merah
15. Landasan Keretapi bawah tanah yang pertama dibina di dunia ialah Landasan Metropolitan, London

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  antu_ride on Sun Jul 19, 2009 9:57 pm

caya lah fakta mabuk....dah tau fakta...senang la buat pilihan...ekekkeke....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  dian on Mon Jul 20, 2009 9:26 am

caya lah abg mabuk... ni yg buat dian suka ni ekekekeke

dian
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 98
Age : 34
Location : kuala lumpur
Job/hobbies : tido
Registration date : 2009-06-17

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  Mucup on Mon Jul 20, 2009 9:31 am

caya ah abg mabuk,x sangka orgnya penuh ngam fakta yer.. Very Happy

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  mabukrider on Mon Jul 20, 2009 11:03 am

Otak manusia mempuyai lebih kurang 100 bilion sel saraf.

Saraf berdenyut dari dan ke otak selaju 274km sejam.

Mustahil anda boleh membuka mata ketika bersin.
Komen bapakaiman : mata takleh bukak, tapi kain boleh

Interaksi 72 pelbagai otot diperlukan untuk manusia menghasilkan
suara.

Secara purata, kelajuan batuk yg keluar dari mulut anda ialah
96 km sejam.

Bergantung pada saiz, otot paling kuat di tubuh manusia ialah lidah.

Apabila anda bersin, seluruh fungsi badan anda berhenti termasuk
jantung.

Bayi lahir tanpa tempurung lutut hinggalah ia berusia 2-6 tahun.

Secara purata, orang yang mempunyai tangan kidal hidup 9 tahun
lebih pendek.

Kanak-kanak membesar lebih cepat di musim panas.
Perut memerlukan 1 jam untuk menghadam susu lembu.

Orang yang berambut perang punyai lebih banyak rambut dari yang
berambut hitam.

Jika anda buta sebelang mata, anda hanya kehilangan 1/5
penglihatan, tetapi anda akan hilang langsung deria menjarak.

Hidung dan telinga akan terus membesar sehingga anda mati.

Purata setiap kulit kepala ada 100,000 helai rambut. (Kecuali
orang botak lerr)

Purata setiap tahun manusia mengelipkan mata sebanyak 6,205,000

Jika diukurpanjang bulu mata yang gugur sepanjang hidup seseorang
manusia ialah 30 meter.
Komen bapakaiman : itu bulu mata, kalor lain?

Tengkorak anda terdiri 29 jenis tulang.

Orang Mesir purba mencukur bulu kening mereka untuk berkabung
di atas kematian kucing mereka.

Setelah anda mati, tubuh anda akan mula mengecut dan ini mencipta
satu ilusi seolah-olah rambut dan kuku terus panjang.

Rambut dan kuku adalah dari satu bahan.

Seorang manusia boleh menyedut sehingga 4 liter udara, tetapi
hanya 5% saja yang digunakan.
Komen bapakaiman : 0.001% dari 5% tu akan keluar balik ikut bawah, agaknya
Luas kulit manusia ialah 6.5 kaki persegi.

15 bilion sel darah manusia musnah setiap saat.

Buah pinggang menghasilkan insulin

80 peratus tubuh manusia adalah air

Jantung manusia membuat tekanan yang cukup untuk mengepam darah
sehingga 30 kaki.

Anda dilahirkan dengan 300 tulang. Apabila anda dewasa, anda
cuma ada 206 tulang.

Tulang peha manusia lebih kuat dari batu konkrit.

Jika dicampur, panjang urat dalam seseorang manusia ialah 72 km.

Secara purata, setiap jantung manusia mengepam sebanyak 3000 kali
sepanjang hayatnya dan mengepam 48 juta galen darah.

Dalam sehari, manusia akan bernafas sebanyak 23,040 kali.

Darah manusia mengalir sejauh 96,540 km setiap hari.

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  daeim on Mon Jul 20, 2009 11:19 am

lagi abg mabuk...lagi...ahhh..oh yeah abang....lagi abang.....

hehehehehe

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  mabukrider on Mon Jul 20, 2009 3:58 pm

amcm daeim lpas ni aku dh bleh sikit tepi ke blum? skima dah ni jap lgi aku jdi pngawas plak hehehehhee

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  daeim on Tue Jul 21, 2009 7:42 pm

ko mmg gile kuasa la mabuk...hehehee

penuh dgn Fak..Ta

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  mabukrider on Tue Jul 21, 2009 7:59 pm

bkan apa aku nak heret HRC ke kancah pengawas xpun ke arah 1 mlaysia heheheheeheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  daeim on Wed Jul 22, 2009 8:07 pm

nak jadikan forum HRC nie macam MalaysiaKini ker..? ekekekeek

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  mabukrider on Wed Jul 22, 2009 8:16 pm

heheheh... bru ilmiah dan pnuh skima heheheheeh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  daeim on Wed Jul 22, 2009 8:22 pm

dan padat dgn ilmu yg ingin disampaikan...terpulang pd sesiapa yg membacanya utk diamalkan atau sebagai bahan bacaan

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  mabukrider on Wed Jul 22, 2009 8:23 pm

atau pun sbgai mebanyak kan page heheheh
lpas ni mesti red kagum dgn HRC heheheeheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  daeim on Wed Jul 22, 2009 8:47 pm

butuh la mabuk..ekekeke...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  mabukrider on Wed Jul 22, 2009 8:48 pm

butuh lah mabuk 2 pun perkataan yg bnyak mgandungi perkara2 yg ilmiah heheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  daeim on Wed Jul 22, 2009 10:42 pm

setahu aku yg suka sgt perkataan butuh nie rinaz...sbb dia sampai skrg masih lagi membutuhkan payung emas dr ko mabuk...ekekkeek

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  mabukrider on Wed Jul 22, 2009 11:28 pm

sbar ya rinaz... insyallah abg mabuk akn usaha kan payung mas untuk rinaz.... cuma kalu dh dpat nanti jgn plak rinaz gdai ya

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  daeim on Wed Jul 22, 2009 11:37 pm

hehehe..bergantung pd rinaz la..dia dah dpt..hak dia

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  dian on Thu Jul 23, 2009 9:36 am

mabukrider wrote:sbar ya rinaz... insyallah abg mabuk akn usaha kan payung mas untuk rinaz.... cuma kalu dh dpat nanti jgn plak rinaz gdai ya


emmm..... Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

dian
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 98
Age : 34
Location : kuala lumpur
Job/hobbies : tido
Registration date : 2009-06-17

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  daeim on Thu Jul 23, 2009 10:37 am

mengapa ibu dian..? kamu juga membutuhkan payung emas bapak mabuk..?

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  mabukrider on Thu Jul 23, 2009 12:35 pm

xpa ibu dian... nanti bapak mabuk butuh kan dian plak ya heheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  daeim on Thu Jul 23, 2009 12:37 pm

waduhhhh...bisa bangat bapaknya mabuk butuhkan ibu dian...tentu ibu dian libur sekali hingga butuhkan katil

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  mabukrider on Thu Jul 23, 2009 12:41 pm

btul 2 mas daeim bin mas selamat.... akan ku libur kan neng dian dgn kebutuhan ku hehehehe

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  daeim on Thu Jul 23, 2009 12:54 pm

uishh..jgn ckp mas selamat weii..aku kat spore nie...hehehhe

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: fakta-fakta

Post  Sponsored content Today at 1:59 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum