tazkirah

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

tazkirah

Post  mabukrider on Mon Jul 27, 2009 9:44 am

Orang Yang Tidak Melakukan Solat:
Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinar
Zuhor : Tidak diberikan barakah dalam rezekinya
Asar : Dijauhkan dari kesihatan dan kekuatan
Maghrib : Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya.
Isyak : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya

Nabi Muhammad S.A.W bersabda:
Ada 4 di pandang sebagai ibu ", iaitu :
1. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN .
2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA.
3. Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA.
4. Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR.

Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu,
Bila DIA Lambat Makbulkan Doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu,
Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu.
Oleh itu,Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun...
Kerana Kasih Sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya. .."

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  daeim on Mon Jul 27, 2009 1:55 pm

alhamdulillah...satu tazkirah yg bagus...harap dpt diamalkan...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  mabukrider on Mon Jul 27, 2009 3:13 pm

ko baca ke x tazkirah 2 daeim? heheheheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  daeim on Mon Jul 27, 2009 6:11 pm

mabukrider wrote:ko baca ke x tazkirah 2 daeim? heheheheheh

baca..knpe..? ko x bagi org baca ke..? lain kali hide la post ko tuh..hehehe

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  mabukrider on Tue Jul 28, 2009 8:57 am

Tazkirah hari ini.




Bila tubuhmu lesu dan hilang semangat.. ALLAH tahu betapa kamu telah mncuba sedaya upaya..

Bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu kedukaan.. ALLAH telah mengira setiap titis air matamu..

Bila dirimu telah terlanjur melakukan dosa.. ALLAH sentiasa menunggu taubatmu..

Bila kau telah mencuba segalanya tetapi masih tak berhasil.. ALLAH mengumpulkan segalanya untuk satu saat yang tak terduga..

Bila hatimu telah mengecapi kemanisan iman.. ALLAH telah berada hampir padamu untuk kurniakan kejayaan hakiki.. Hidup ini indah jika brsama ALLAH



Subhanallah !

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  daeim on Tue Jul 28, 2009 11:52 am

masyallah..!!

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  mabukrider on Tue Jul 28, 2009 6:22 pm

syahdu aku melihat daeim yg pnuh keinsafan heheheheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  Mucup on Wed Jul 29, 2009 9:53 am

tu ah,aku pun gembira bila ada sahabat kita dah mula insaf ni..maklum ah kubur dah lama dok panggil...

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  mabukrider on Wed Jul 29, 2009 10:47 am

alhamdulilah daeim dh insaf wlaupun dh terlewat hehehehehheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  daeim on Thu Jul 30, 2009 5:08 pm

keinsafan itu akan dtg dlm apa jua bentuk, suasana dan keadaan...tidak mengira cepat atau lambat...bergantung pd seseorang itu utk benar2 insaf... Sad

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  mabukrider on Fri Jul 31, 2009 10:03 am

"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  mabukrider on Fri Jul 31, 2009 10:17 am

Tazkirah Jumaat- selembar bulu mata


Diceritakan di Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang di adili. Ia dituduh bersalah, menyia-nyiakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah. "Tidak. Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu."

"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat. Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yg sedang berdiri. Di situ hanya ada dia sendirian.

Makanya ia pun menyanggah, "Manakah saksi-saksi yg kau maksudkan? Di sini tdk ada siapa kecuali aku dan suaramu."

Wallahualam. .

"Inilah saksi-saksi itu,"ujar malaikat.

Tiba-tiba mata angkat bicara, "Saya yg memandangi."
Disusul oleh telinga, "Saya yg mendengarkan. "
Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yang mencium."
Bibir mengaku, "Saya yang merayu."
Lidah menambah, "Saya yang mengisap."
Tangan meneruskan, "Saya yang meraba dan meremas."
Kaki menyusul, "Saya yang dipakai lari ketika ketahuan."

"Nah kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu", ucap malaikat.

Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dijebloskan ke dalam jahanam. Padahal, rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu.

Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, sekonyong-konyong terdengar suara yg amat lembut dari selembar bulu matanya: "Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi." "Silakan", kata malaikat. "Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengh malam yg lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji, bahwa apabila ada seorang hamba kemudian bertobat, walaupun selembar bulu matanya saja yg terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahwa ia telah melakukan tobat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut di bebaskan dari neraka dan diantarkan ke surga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni surga: "Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk surga karena pertolongan selembar bulu mata."

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  Mucup on Fri Jul 31, 2009 11:22 am

so iktibar dr ceter di atas,jgn cabut atau cukur bulu mata anda... Sad Sad

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  daeim on Fri Jul 31, 2009 11:35 am

bersyukur la dgn apa pemberian-Nya pada kita...jgn lah nak modified ke apa2 yg x sepatutnya...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  mabukrider on Tue Aug 04, 2009 10:46 am

tazkirah hati


Sabda Baginda SAW, bahawa dalam tubuh manusia ini ada seketul daging. Di mana jika baik daging itu maka baiklah keseluruhannya, jika buruk daging itu maka buruklah pula keseluruhannya. Dan daging itu adalah hati.

Lewat bacaan saya suatu waktu pada sebuah buku tulisan Dr Bahyah, bahawa hati ini ada 3 jenis. Qalbun shahih, qalbun mayyit dan qalbun maridh.

Qalbun shahih itu hati yang suci di mana orang yang memilikinya sangat takut untuk melakukan dosa kepada Allah.

Qalbun mayyit pula, hati yang telah mati di mana ia tidak merasa apa-apa jika melakukan dosa terutamanya dosa-dosa besar contohnya berzina.

Qalbun maridh itu pula hati yang sakit, di mana ia masih berasa bersalah jika melakukan dosa tetapi masih tetap ingin melakukannya di atas pelbagai faktor, contohnya tidak dapat mengawal nafsu.

Untuk menjaga hati, yang paling perlu ditekankan ialah penjagaan punca-punca yang menyebabkan hati itu sakit ataupun mati. Antara faktor paling utama yang disebutkan adalah penjagaan mata, lidah dan juga perut.

Mata : Janganlah melihat melilau-lilau, memandang sesuatu dengan sangat tajam, memandang yang bukan muhrim lelaki atau perempuan. Apatah lagi memandang yang haram. Malah bagi golongan yang sudah berkahwin juga tidak digalakkan memandang kemaluan pasangan masing-masing.

Lidah : Jangan mengumpat, mengata, memburukkan orang lain.

Perut : Janganlah makan terlalu banyak hingga terlalu kenyang. Bersederhanalah!
Jika hati sudah mati, tidak bermaknalah hidup seseorang itu lagi. Maka, ambillah langkah-langkah untuk menghidupkan hati. Yang paling disarankan adalah bertaubat dengan taubat nasuha.

Dan jika hati itu sakit pula, rawatlah ia sebelum ia menemui ajalnya sebelum tiba waktunya. Ada dua tips penting bagi merawat hati iaitu sentiasalah tersenyum dan berbaik sangkalah terhadap orang lain.

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  Mucup on Tue Aug 04, 2009 10:49 am

x lama lagi dah masuk bulan ramadhan kan mabuk,emm banyakkan lagi laman tazkirah yer... Very Happy

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  daeim on Tue Aug 04, 2009 11:01 am

jgn bulan je yg puasa...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  mabukrider on Tue Aug 04, 2009 11:26 am

Mucup wrote:x lama lagi dah masuk bulan ramadhan kan mabuk,emm banyakkan lagi laman tazkirah yer... Very Happy


insyallah atas skongan dn dorongan dri ustaz mucup heheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  daeim on Tue Aug 04, 2009 11:47 am

ustaz mucup memang suka mendorong..hehehehe

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  Mucup on Tue Aug 04, 2009 1:51 pm

bukan setakat mendorong jer,sorong tarik pun dia suka gak.. Razz

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  daeim on Tue Aug 04, 2009 2:13 pm

hehehe..mmg terdorong la ko nie mucup..ekekeke

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  mabukrider on Tue Aug 04, 2009 7:10 pm

Allah s.w.t berfirman : " Dan janganlah kamu mendekati zina,Sesungguhnya zina itu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk "(QS. al-Isra' : 32) Perempuan yang berzina. dan laki-laki yang berzina,maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratuskali dera, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jikakamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman. (QS. an-Nuur: 2) Para ulama berkata, "Ini adalah hukuman bagi pezina perempuan dan laki-laki yang masih bujang, belum menikah di dunia. Jika sudah menikah walaupun baru sekali seumur hidup, maka hukuman bagi keduanya adalah dirajam dengan bebatuan sampai mati. Demikian pula telah dijelaskan dalam hadits dari Nabi SAW bahwasanya jika hukuman qishash ini belum dilaksanakan bagi keduanya di dunia dan keduanya mati dalam keadaan tidak bertaubat dari dosa zina itu niscaya keduanya akan diazab di neraka dengan cambuk api.Dalam kitab Zabur tertulis, "Sesungguhnya para pezina itu akan digantung pada kemaluan mereka di neraka dan akan disiksa dengan cambuk besi.Maka jika mereka melolong karena pedihnya cambukan malaikat Zabaniyah berkata, "Ke mana suara ini ketika kamu tertawa-tawa,bersuka ria dan tidak merasa diawasi oleh Allah serta tidak malu kepadaNya Imam Bukhari meriwayatkan hadits tidur Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Samurah bin Jundub. Dalam hadits itu disebutkan bahwa Beliau SAW didatangi oleh malaikat Jibril dan Mikail. Beliau berkisah,"Kami berangkat pergi sehingga sampai di suatu tempat semisal;tannur;bagian atasnya sempit sedangkan bagian bawahnya luas.Dari situ terdengar suara gaduh dan ribut-ribut.Kamimenengoknya, ternyata disitu banyak laki-laki dan perempuan telanjang. Jika mereka dijilat api yang ada dibawahnya mereka melolong oleh panasnya yang dahsyat. Aku bertanya,; Wahai Jibril, siapakah mereka?' Jibrilmenjawab, 'Mereka adalah para pezina perempuan dan laki-laki. Itulah adzab bagi mereka sampai tibanya hari kiamat." Tentang tafsir bahwa Jahannam itu 'ia memiliki tujuh pintu' (al-hijjr:44) 'Atha' berkata, "Pintu yang paling hebat panas dan sengatannya dan yang paling busuk baunya adalah pintu yang diperuntukkan bagi para pezina yang berzina setelah mereka tahu keharamannya." Makhul ad-Dimasyqiy berkata, "Para penghuni neraka mencium bau busuk berkata,Kami belum pernah mencium bau yang lebih busuk dari bau ini Dijelaskan kepada mereka, 'Itulah bau kemaluan para pezina."

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  daeim on Tue Aug 04, 2009 7:33 pm

nauzubillah...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  mabukrider on Tue Aug 04, 2009 7:55 pm

Keagungan Tuhan

Insaflah wahai manusia
Jika diri mu bernoda
Dunia hanya naungan
'tuk makhluk ciptaan tuhan

Dengan tiada terduga
Dunia ini kan binasa
Kita kembali ke asalnya
Menghadap Tuhan Yang Esa

( korus )
Dialah Pengasih dan Penyayang
Kepada semua insan
Janganlah ragu atau bimbang
Pada Keagungan Tuhan
Betapa Maha Besarnya
Pencipta alam semesta

Siapa selalu berbakti
Mengabdi pada Ilahi
Kan sentosa selamanya
Di dunia dan akhir masa

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  antu_ride on Tue Aug 04, 2009 10:58 pm

daeim wrote:nauzubillah...

-daeim-

abg...abg....abg.....ekekkeke...

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: tazkirah

Post  Sponsored content Today at 12:22 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum