tip menangani anak nakal..

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

tip menangani anak nakal..

Post  mabukrider on Tue Jul 28, 2009 10:24 am

Untuk menangani anak nakal.Doa memainkan peranan penting dalam pembentukan sebuah keluarga bahagia dan baiti jannati. Sebagai ibu bapa kita perlu sentiasa mendoakan kesejahteraan anak.

Semua kata-kata, keyakinan, doa, harapan dan impian ibu bapa adalah sebenarnya doa dan akan terkesan ke dalam jiwa anak. Doa mestilah disusuli dengan tindakan yang hikmah dalam cara kita membentuk peribadi anak.


1.selalu amalkan baca 'Ya Latif' sebanyak 7 kali dan dihembuskan kat kepala anak sewaktu mereka sedang atau hendak tidur...

2.kita kena sabar bebanyak...pendekatan moden sekarang ialah jgn menangan anak...tapi slow talk dan pujuk lebih baik disamping byk berdoa pada Allah mintak dilembutkan hatinya

3. bangun pagi..peluk anak sebyk 3x. usapkan kepala & berselawat sambil berniat di dlm hati
(bergantung pd niat kita utk si anak)

4. baca al-fatihah,lbaca surah taha ayat 1-5..dan kemudian baca doa NABi DAUD sebyk 3x
"YA ALLAH LEMBUT KAN HATI ANAKKU (SEBUT NAMA)..SEBAGAIMANA ENGKAU
LEMBUTKAn NABI DAUD AKAN BESI" dan hembuskan makanan/minuman atau kalo
anak masih menyusu..hembuskan pd susu.

5. Untuk membantu anak mudah belajar dan menelaah pelajaran, baca zikir Ya-Latif sebanyak 129 kali diikuti ayat 19, surah as-Syura bermaksud: “Allah Maha Lembut kepada hamba-Nya; Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang Dia kehendaki, dan Dialah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.”

Sebaiknya dibaca selepas Subuh iaitu dibaca pada pada air pada semua botol air untuk minuman dan masakan seisi keluarga.

6.Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa ayat 200, surah Ali Imran bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.”

Diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir ‘Ya Hayyu, Ya Quyyum, Ya Latiff dan Ya Rahman’ berulang-ulang. Semua ini insya-Allah adalah doa pelembut hati.

Begitu juga, Surah Toha ayat 1-8, surah ar-Rahman ayat 1-4 dan surah al-Insyirah dibaca dalam kegiatan lain seperti ketika menemani anak menelaah buku dan membaca al-Quran.

7. Bagi ibu yang bercita-cita mendapat zuriat yang baik, elok amalkan ayat 38, Surah Ali-Imran iaitu doa Nabi Zakaria bermaksud: “Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhan-Nya, katanya: Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan.”

8.Kita juga digalakkan menyentuh dengan lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Petua membaca doa dan harapan ketika anak baru lelap kerap saya amalkan apabila anak ada masalah emosi atau tingkah laku.

9.Selepas solat lima waktu, saya mengamalkan doa daripada ayat 74, Surah al-Furqan bermaksud: “Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang yang (mahu) bertakwa.”

Ayat 40, Surah Ibrahim bermaksud: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang, dan zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doaku.”

Jadikanlah doa cara berkesan membentuk peribadi anak-anak. Doa itu senjata mukmin.

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  mabukrider on Tue Jul 28, 2009 10:24 am

Kesilapan Ibubapa Dalam Mendidik Anak-anak

JARANG BERSAMA ANAK-ANAK SEWAKTU MEREKA SEDANG MAKAN.

* Ibubapa sebolehnya mewajibkan diri mereka dan ahli keluarga yg lain makan secara berjamaah.
* Pastikan ini berlaku setiap hari.
* Yakinkan diri, makan bersama seluruh ahli keluarga akan melahirkan keberkatan dan memberi kebaikan kepada semua ahli keluarga.
* Rancangkan supaya peraturan makan bersama ahli keluarga bukan sahaja setakat menegakkan satu budaya tetapi lebih daripada itu menjadikannya alat penyatu kepada aktiviti-aktiviti lain yang melibatkan ahli keluarga.
* Ibubapa mesti sentiasa menyedari tugas mereka sebagai pendidik yang semestinya mempamerkan contoh akhlak terbaik yg boleh menjadi ikutan dalam kalangan anak-anak mereka.

MELAHIRKAN SUASANA YANG KURANG SERONOK KETIKA MAKAN.

* Elakkan mencari atau mengungkit kelemahan-kelemahan ahli keluarga sewaktu berada di hadapan rezeki.
* Hindarkan dari perbuatan memaparkan sifat-sifat keji sewaktu menjamah makanan seperti meninggi diri, menidakkan kebolehan orang lain dan sebagainya.
* Sering menyedari yang ibubapa tidak seharusnya menunjukkan sifat gelojoh sewaktu makan atau lain-lain perbuatan kurang sopan yg tidak layak ditunjukkan sewaktu menghadapi rezeki bersama anak isteri.
Jangan tinggalkan ahli keluarga di meja makan sedangkan ibu atau ayah meletakkan makanan ke pinggan sendiri dan memilih untuk duduk di tempat lain seperti di hadapan TV, diruang tamu dan seumpamanya.
* Tunjukkan yang anda benar-benar menghargai orang yang memasak, menyaji dan menyediakan makanan.

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  daeim on Tue Jul 28, 2009 11:51 am

sungguh bagus dan bernas tip2 yg diberikan...mabuk..apa no akaun ko..? nak bagi tip gak nie sbb upload n share benda2 ilmiah nie

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  mabukrider on Tue Jul 28, 2009 4:04 pm

no akuan x pyah.... ko kasi no tel bkal2 ibu je hwehheheeheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  dian on Tue Jul 28, 2009 7:59 pm

bgs tip2 yg mabuk bagi...
insyaallah akn dipktikan nnt...

dian
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 98
Age : 34
Location : kuala lumpur
Job/hobbies : tido
Registration date : 2009-06-17

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  mabukrider on Wed Jul 29, 2009 2:11 am

thnks dian heheheeheh

mla2 kasi tips jaga anak pas ni abg mabuk kasi tips buat anak plak ya heheheheeheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  Mucup on Wed Jul 29, 2009 9:46 am

mabuk dah ada kemajuan dalam berforum,camni la kita mahu..seorg forumer yg berilmiah.. Very Happy

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  mabukrider on Wed Jul 29, 2009 10:55 am

trima kasih atas pujian saudari mucup... insyallah slepas ni sya akn masuk kan plak tips2 buat anak dn cara2 mngawan yg terbaik

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  antu_ride on Wed Jul 29, 2009 12:13 pm

aakkk.....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  daeim on Thu Jul 30, 2009 1:28 pm

mana nya..? ader isap..?

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  Mucup on Thu Jul 30, 2009 3:41 pm

daeim wrote:mana nya..? ader isap..?

-daeim-

sabor daeim,mu jgn duk gelojoh sgt,mabuk ngah nak edit mana yg patut tur... Laughing

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  daeim on Thu Jul 30, 2009 5:04 pm

0o0..bkn gelojoh...sementara menunggu mabuk tu....salah ke..? kalau salah tlg tunjukkan...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  mabukrider on Thu Jul 30, 2009 11:16 pm

tips untuk mendapatkan anak


Tips ini sangat sesuai digunakan pada malam pertama. Pada malam pertama, lebih-lebih lagi untuk melakukan persetubuhan dengan pasangan isteri yang masih dara merupakan suatu cabaran yang terpaksa ditempuh dengan sabar oleh pasangan pengantin.

Persetubuhan yang dimaksudkan untuk memecah dara perlu dilakukan dengan lemah lembut dan bertimbangrasa. Ini akan menolong meminimakan rasa kesakitan isteri sewaktu dara terkoyak menerusi tusukan pertama.

Cara yang disarankan oleh orang Melayu ialah, suami duduk bersila setelah melakukan istimta’ yang secukupnya. Isteri didudukkan menghadap suami dalam keadaan mencangkung dan farajnya berada di atas zakar.

Di sepanjang posisi ini dilakukan suami tidak memainkan peranan yang aktif, tetapi hanya mencumbu dan membelai isteri bagi meningkatkan kenikmatannya.

Zakar dihalakan ke arah lubang faraj, kemudian isteri akan memasukkan zakar ke dalam liang farajnya dengan memandukannya dengan tangannya dan kemudian menekan farajnya ke arah kepala zakar dan memasukkan zakar sedikit demi sedikit. Isteri akan berada di dalam keadaan nikmat dan sakit yang meningkat dan menurun semasa proses memecah dara. Isteri akan membuat pilihan, dia akan menekankan farajnya agar zakar masuk lebih dalam apabila nikmat yang dirasainya lebih hebat dari kesakitan. Isteri akan berhenti sejauh mana dia merasa kesakitan lebih hebat dari kenikmatan. Bila kenikmatan meningkat kembali, dia akan menyambung kerjanya itu, agar zakar dapat masuk lebih dalam. Dengan cara ini akhirnya dara terkoyak, dan kemudian persetubuhan akan diteruskan dalam posisi yang lain atau dihentikan lalu dilakukan pada masa yang lain.

Kenikmatan pada isteri masa memecah dara itu dapat ditingkatkan dengan cumbuan dan rangsangan dari suami ke arah buah dada, pinggang, tengkuk, leher, mulut dan telinga isteri. Dalam ertikata lain, suami perlulah melakukan cumbuan yang berterusan agar isteri itu lupakan dirinya dan kesakitan. Menghisap lidah isteri adalah amat baik dilakukan pada ketika itu.

Komen: Ia memang sangat sesuai digunakan ketika memasukkan zakar ke dalam faraj isteri buat kali pertama. InsyaAllah sangat nikmat, lagi-lagi jika suami isteri melakukan french kiss ketika proses tusukan zakar ke dalam faraj.

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  daeim on Fri Jul 31, 2009 11:46 am

hmmm...any comment atas tips yg diberikan..? hehehe

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  mabukrider on Fri Jul 31, 2009 7:04 pm

daeim wrote:hmmm...any comment atas tips yg diberikan..? hehehe

-daeim-

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  daeim on Fri Jul 31, 2009 7:34 pm

gulp...salah ke..?

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  mabukrider on Fri Jul 31, 2009 7:40 pm

ko x yah tnya lah soalan 2... yg jwab nya nanti x mucup antu, x antu mabu yg jwab.. heheheheheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  daeim on Fri Jul 31, 2009 7:54 pm

dah itu je yg ada kat sini..yg lelain tu elit..masuk n tgk2 jer..pastu logout..

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  mabukrider on Fri Jul 31, 2009 7:57 pm

lpas 2 komplen psal ko merapu heheheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  daeim on Mon Aug 03, 2009 2:30 pm

hehehe..merapu xpe..kasi meriah n happening kepala pening!!~

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  Mucup on Mon Aug 03, 2009 3:33 pm

any comment,jawab daeim.. Laughing

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  daeim on Mon Aug 03, 2009 4:30 pm

hmmmm...no comment

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  eL on Mon Aug 03, 2009 5:08 pm

Depa tu bkn x nk comments tp depa tu semo kan pemalu ala ala kucing.....

eL
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 250
Age : 42
Location : Pj
Job/hobbies : penternak sotong
Registration date : 2009-07-22

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  Mucup on Mon Aug 03, 2009 5:23 pm

oic..ell tahu lak...saper bgt tur...

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  eL on Mon Aug 03, 2009 5:33 pm

Nak ada yg kena bg tau ka mucup??????

eL
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 250
Age : 42
Location : Pj
Job/hobbies : penternak sotong
Registration date : 2009-07-22

Back to top Go down

Re: tip menangani anak nakal..

Post  Sponsored content Today at 3:21 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum