adab di jalan raya

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

adab di jalan raya

Post  mabukrider on Fri Jul 31, 2009 9:43 am

Kuiz Kesopanan di Jalan Raya

Seringkali kita berjumpa dengan pemandu yang tidak bersopan dan gopoh di jalan raya. Pernahkah kita hilang kesabaran kerana pemandu tersebut membunyikan hon keretanya berulang-ulang kali, melanggar lampu isyarat dan memotong barisan dengan sesuka hati?

Sebelum kita menuding jari ke arah pemandu yang bersalah, pernahkah kita bertanya kepada diri sendiri - Adakah kita seorang pemandu yang berhemah?

Jawab soalan-soalan kuiz di bawah untuk mengetahui samada anda seorang pemandu yang berhemah atau tidak?

1. Anda sedang memandu. Tiba-tiba telefon bimbit anda berdering dan anda tidak mempunyai kit bebas-tangan. Adakah anda:

A. Menjawab panggilan tersebut dan berbual panjang
B. Menjawab panggilan dan beritahu pemanggil yang anda sedang memandu dan akan memanggil semula kemudian
C. Tidak menjawab panggilan

2. Anda sedang memandu di lorong laju di lebuhraya supaya tidak terlewat temujanji. Pemandu di hadapan anda memandu mengikut halaju tetapi melambatkan anda. Anda:

A. Membunyikan hon dan memberi isyarat lampu sehingga pemandu tersebut memberi anda laluan
B. Memotong dari sebelah kiri
C. Mengikut halaju yang ditetapkan dan mengekori kereta di hadapan dalam jarak yang selamat - Memandu dengan selamat adalah lebih penting dari memecut atau dikenakan saman.

3. Deretan kereta yang menunggu untuk membelok ke kanan di lampu isyarat sangat panjang. Anda juga ingin membelok ke kanan dan sampai cepat ke rumah kerana ingin menggunakan bilik air. Anda:

A. Memandu di sebelah kiri dan masuk ke barisan hadapan apabila lampu isyarat bertukar ke warna hijau
B. Menunggu giliran di dalam barisan dan membunyikan hon apabila lampu isyarat bertukar ke warna hijau
C. Menunggu giliran dalam barisan dengan sabar

4. Lampu isyarat rosak. Ia menyalakan lampu isyarat hijau terlalu cepat memberi laluan hanya kepada empat atau lima kereta sebelum bertukar kepada lampu kuning, menyebabkan kesesakan trafik. Anda adalah kereta ketujuh di dalam barisan. Apabila lampu isyarat bertukar kepada hijau, hanya lima kereta di hadapan anda mendapat laluan sebelum ia bertukar kepada kuning. Kereta di hadapan anda melanggar lampu isyarat kuning. Anda:

A. Memecut dan melanggar lampu kuning
B. Perhatikan trafik dari arah bertentangan dan melanggar lampu isyarat kuning jika tiada kereta
C. Berhenti dan tunggu giliran

5. Jam menunjukkan pukul tiga petang dan anda sedang dalam perjalanan ke tempat temujanji. Lampu isyarat menunjukkan warna merah dan anda berhenti di depan kawasan sekolah. Terdapat kotak kuning di atas jalan. Anda:

A. Memandu ke dalam kotak kuning dan tunggu - jika terdapat pelajar keluar sekolah
B. Memandu ke dalam kotak kuning dan mengekori kereta di hadapan serapat mungkin untuk memberi ruang kepada pelintas
jalan
C. Tunggu di belakang kotak kuning sehingga kereta di hadapan bergerak

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  daeim on Fri Jul 31, 2009 11:38 am

soklan nie kena masuk dlm poll..baru leh pilih...hehehe

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  mabukrider on Fri Jul 31, 2009 7:06 pm

jwab dlam hati je pun bleh..... heheheheeh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  daeim on Fri Jul 31, 2009 7:33 pm

hehehehe...dah jawap...tapi xde sapa menilai...diri sendiri menilai susah plak...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  mabukrider on Fri Jul 31, 2009 7:41 pm

kita boleh tipu semua org tpi kita susah nak menipu diri sndiri... heheheheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  daeim on Fri Jul 31, 2009 7:51 pm

betui betui betui...hmmm.betui ke..?

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  mabukrider on Fri Jul 31, 2009 8:00 pm

agak nya betui lah kot ehehehheehh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  daeim on Mon Aug 03, 2009 2:29 pm

tapi kena praktikkan la baru tau betui ke x..

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  Mucup on Mon Aug 03, 2009 3:35 pm

aku dah jawab,emm xder adiah ker...mabuk,xkan soklan kosong je kot..

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  daeim on Mon Aug 03, 2009 4:30 pm

dah tu..mu asyik melibas je..apa depa bagi adiah lepas mu libas..? xde kan..? ekekeke....

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  Mucup on Mon Aug 03, 2009 5:29 pm

ada,dapat ais krim free ehehehhe Laughing

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  daeim on Mon Aug 03, 2009 6:20 pm

ais krim malaysia

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  Mucup on Tue Aug 04, 2009 10:37 am

alaa daeim ni..mu kan selalu dapat ais krim..lagi nak tanya aku ker..ekekek

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  mabukrider on Tue Aug 04, 2009 10:40 am

ais kerim mlaysia ni isap lah mcm mna pn confirm x hbis2 hehehheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  daeim on Tue Aug 04, 2009 11:08 am

berbagai saiz dan perisa..hehehe...sure confirm x akan abis nyer...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  mabukrider on Tue Aug 04, 2009 11:24 am

beza nya ada ais kerim 2 hanya tahan 3 minit je lpas 2 longlai trus heheheheeheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  daeim on Tue Aug 04, 2009 11:50 am

insyallah...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  Mucup on Tue Aug 04, 2009 1:49 pm

dah..jgn nak lencong lak yer...berbalik pada tajuk asal.. Twisted Evil Twisted Evil

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  daeim on Tue Aug 04, 2009 2:14 pm

aku bengang toi kalau ada driver keta tu...nak tuko lane...bagi signal je terus masuk...ampehh...x pikir ke sebelum bg signal tu...langgor kang aku lak tergolek..ngelak kang keta lain lak bantai aku...so...apa yg sepatut nya saya buat tuan tabib..?

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  mabukrider on Tue Aug 04, 2009 7:07 pm

8 Petua Keselamatan Jalan Raya

1. Rancang perjalanan anda terlebih dahulu. Jika anda letih, mengantuk, mabuk atau tidak fokus, tangguhkan perjalanan anda.
2. Sentiasa ikut had laju yang ditentukan.
3. Berikan isyarat dan patuhi semua peraturan keselamatan semasa menukar lorong. Periksa cermin sisi dan cermin pandangan belakang sebelum melakukan pertukaran lorong.
4. Sentiasa patuhi peraturan jalan raya di simpang dengan berhenti apabila lampu isyarat merah atau kuning dan beri keutamaan kepada pejalan kaki.
5. Elakkan daripada mengekori kenderaan lain pada sepanjang masa kerana ini sering menjadi punca kemalangan yang serius.
6. Patuhi garis panduan keselamatan semasa memotong. Jangan memotong jika teragak-agak.
7. Jangan memotong barisan atau menyalahgunakan lorong kecemasan. Ia bukan sahaja biadap tetapi membahayakan semua pengguna.
8. Elakkan mencelah di antara kenderaan kerana ini membahayakan keselamatan anda dan orang lain.

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  daeim on Tue Aug 04, 2009 7:33 pm

satu posting yg ilmiah dari mabuk...terima kasih

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  mabukrider on Tue Aug 04, 2009 7:52 pm

bila mabuk berkata kata pasti ilmiah akan terpancar di setiap pelusuk negeri hehheheeh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  antu_ride on Tue Aug 04, 2009 11:01 pm

jom kita lantik mabuk pulak jadi tutor dalam bidang jalan raya nih....saper nk tanya soklan boleh tanya kat dia....ekekke....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  mabukrider on Tue Aug 04, 2009 11:29 pm

Kesopanan Bermula Dengan Anda

Walaupun anda mungkin tidak dapat menghalang pemandu lain daripada merasa tertekan di jalan raya, anda mungkin dapat melegakan ketengangan mereka jika anda memandu mengikut undang-undang jalan raya yang telah ditetapkan.

Namun begitu, anda sebagai pemandu mestilah tidak berasa tertekan. Amalkan langkah-langkah berikut untuk mengekalan ketenangan semasa memandu:

Sebelum memulakan perjalanan:

#
Kerosakan kereta adalah punca utama ketegangan. Pastikan kereta anda dalam keadaan yang memuaskan.

#
Rancang perjalanan terlebih dahulu. Jika anda merancang untuk melalui lebuhraya baru, pandulah dengan berhati-hati untuk membiasakan diri.

#
Bertolak awal untuk memulakan perjalanan jauh.

#
Pastikan anda berada dalam keadaan selesa ketika memandu. Betulkan tempat duduk, cermin and aras penghawa dingin dan juga stesen radio kesukaan sebelum memulakan perjalanan.

Semasa dalam perjalanan:

#
Patuhi hadlaju yang ditetapkan.

#
Untuk perjalanan yang jauh, berhentilah berehat setiap dua jam atau 100km.

#
Berehatlah jika mengantuk atau terganggu penumpuan di jalan raya.

#
Sentiasa bertenang walaupun terperangkap di dalam kesesakan lalu lintas.

#
Bersikap tolerasi terhadap pemandu lain walaupun mereka tidak mengikut peraturan jalan raya.

#
Berterima kasih kepada pemandu lain dengan melambai mereka sambil tersenyum.

#
Mohon maaf jika anda membuat kesalahan kepada pemandu lain untuk mengelakkan pergaduhan.


Amalan-amalan di atas amatlah mudah untuk diamalkan. Kekalkan sikap bertenang dan bersopan-santun di jalan raya untuk perjalanan yang lebih selamat dan menyeronokkan.

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  Mucup on Wed Aug 05, 2009 10:19 am

tips yg bagus dr bro mabuk,aku x pasti dia menulis dalam keadaan sedar atau mabuk tur...apa pun leh di guna pakai.

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: adab di jalan raya

Post  Sponsored content Today at 8:07 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum