tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

View previous topic View next topic Go down

tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  mabukrider on Sat Aug 08, 2009 9:54 am

Buah Mengkudu Mencegah Kelemumur & Rambut Gugur

Cara untuk mengatasi masalah kelemumur dan mengatasi masalah keguguran rambut ialah dengan menggunakan buah mengkudu.

Ambi tiga biji buah mengkudu yang telah masak dan buah zaitun yang telah ranum. Hancurkan buah mengkudu dan zaitun yang masak itu dengan air panas. Kemudian sapukan rata-rata di kepala biarkan selama 15 minit barulah dicuci dengan air limau nipis.

Jika dilakukan selama dua minggu berturut-turut, Insya Allah masalah kelemumur dan keguguran rambut akan selesai.


Cara Mudah Bersihkan Bulu Ketiak

Bahagian ketika jika tidak dibersihkan akan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Bau ini akan lebih ketara jika bulu ketiak tidak dibersihkan.

Cara yang paling mudah lagi menjimatkan untuk membersihkan bulu ketiak ialah dengan menggunakan kapur sireh. Sapukan kapur sireh rata-rata pada bahagian kulit dan bulu ketiak dan kemudiannya biarkan ianya kering. Anda akan dapati bulu ketiak mudah dicabut dengan tangan.

Setelah berkali-kali melakukannya,bulu ketiak yang tumbuh akan berkurangan dan pertumbuhannya lebih lambat. Ini kerana kapur sireh dapat mematikan kelenjar yang meransangkan pertumbuhan bulu ketiak.


Hilangkan Parut Luka

Aha.... berparut di badan ya... Ini mesti budak nakal ni... Suka memanjat ya?....

Ohhh... bukan nakal... dapat parut secara tidak sengaja ya?. Tidak mengapa. Kalau nak hilangkan parut tu (agaknya dah bertahun-tahun), ini petuanya. Cuba dulu. Jika diizinkan Allah, pasti berhasil.

Goreng segenggam beras (jangan goreng dengan minyak pula), biarkan ia kekuning-kuningan. Lepas tu tumbuk atau hancurkan hingga lumat / luncai. Gunakan apa yang patut. Kemudian campurkan beras yang kau lumat-lumatkan tadi dengan air asam jawa.

Lepas tu gosok-gosokkan le pada seluruh kulit badan. Aaa mestilah buat sebelum kau mandi... Kalau dah mandi buat lain kali je..lah. Petuanya, buat amalan ni setiap pagi sebelum mandi.. Kalau takut tak sempat pergi kerja, ha.. bangun awal sikit.

Kesannya kulit akan menjadi lembut dan lama-kelamaan parut akan hilang.

Selamat mencuba!


Petua hilangkan urat di kaki

Bagi ibu-ibu yang mengandung sentiasa mengalami urat-urat hijau yang timbul di kaki. Masalah ini berlarutan sehingga

anda melahirkan anak Untuk menghilangkan urat yang timbul, anda hendaklah tidur dengan menaikkan kaki lebih tinggi

daripada kepala anda. Anda juga boleh amalkan dengan mengambil sebesen air suam-suam kuku. rendamkan kaki anda

ke dalam air tersebut antara 10 hingga 15 minit setiap hari. Lakukan sehingga anda berpuashati dengan hasilnya.

Cara lain ialah dengan mengurut urat-urat tersebut dengan minyak secara perlahan-lahan setia hari.


Petua Hindarkan Kulit Berkedut

Untuk mengelakkan kulit bahagian perut berkedut, terutamanya selepas bersalin, ikuti cara di bawah:

Ambil satu sudu kecil air limau nipis

Ambil 20 titik minyak kayu putih

Ambil satu sudu kecil air kapur sirih

Gaulkan kesemuanya dan sapukan kepada kesan-kesan pecah di perut.

Lakukan selama dua minggu berturut-turut. Insya Allah berhasil.


Petua Kekalkan Kelangsingan Badan

Petua ini buat mereka yang ingin mengekalkan kelangsingan badan. Selain daripada memakan makanan yang seimbang dan banyakkan memakan buah-buahan, anda boleh amalkan petua berikut:

Makanlah dengan teratur mengikut masanya, jangan makan makanan lain di antara senggang antara waktu-waktu makan berkenaan, makanlah hanya apabila anda berasa lapar dan berhenti sebelum anda berasa kenyang. Dengarnya mudah tapi sukar untuk diamalkan.


Masalah Jerawat

Masalah jerawat ke cik siti?.

Jangan kau bersusah hati.

Amalkan petua ini

Insya Allah kan senang hati.



Hari-hari bancuh Teh

Ada uncangnya jangan buang

itu hampas kasi keluar deh,

sapukan ke muka penuhi liang-liang



Hari-hari buat kena sabar

jerawat hilang muka pun segar.


Petua naikkan seri wajah

Ibu yang baru melahirkan anak, biasanya berwajah pucat dan lesu. Untuk kembali menaikkan seri wajah, amalkan

petua ini: Ambil secawan beras, bersihkan dan kisar (jangan terlalu halus). Kemudian ambil sebuku kunyit hidup,

kikis kulitnya, basuh dan kisar (atau parut). Bancuhkan beras halus dan kunyit tadi dengan air suam untuk dijadikan

bedak sejuk yang agak pekat. Cuci muka anda dengan air bersih setiap hari dan kemudian sapukan bedak sejuk

itu ke muka secara perlahan-lahan. Gosokkan juga bedak ke bahagian leher dan biarkan ia kering sendiri.

Amalkan selama tiga malam berturut-turut, Insya Allah berhasil menaikkan kembali seri wajah anda.


Hitamkan dan Lebatkan Rambut

Rambut anda gugur?. Ada banyak cara mengatasinya. Satu daripadanya ialah dengan menggunakan daun inai. Ambil seberapa banyak daun inai. Tumbuk sehingga halus. Kemudian campurkan sedikit air asam jawa.

Cuci rambut hingga bersih dan bilas dengan air daun inai tadi sambil memicit-micitkan kepala. Biarkan selama setengah jam. Kemudian bersihkan kepala anda. Amalkan seminggu dua kali. Insya Allah.


Petua Cantikkan Kulit Bayi Yang Bakal Lahir

Ibu-ibu yang mengandung enam bulan ke atas dinasihatkan meminum air kelapa muda bagi tujuan ini. Minumlah seminggu sekali dan jangan minum terlalu banyak. Cukup dengan segelas sahaja. Insya Allah berhasil.


Menjaga Rambut Agar Tidak Pecah Di Hujung

Untuk mengelakkan rambut sering pecah di hujungnya dan kelihatan tidak berseri, jangan sekali-kali membiarkan rambut tergulung dalam penggulung rambut terlalu lama. Jangan menggunakan pengering rambut terlalu kerap.

Sebaiknya setiap kali mencuci rambut, bilas sebersih-bersihnya kemudian keringkan dengan tuala kering dan beruslah rambut anda sekurang-kurangnya seratus kali sbelum tidur malam. Insya Allah rambut akan lebih berseri.

Selamat mencuba!

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  eL on Sat Aug 08, 2009 10:38 am

Hilangkan Parut Luka

Aha.... berparut di badan ya... Ini mesti budak nakal ni... Suka memanjat ya?....

Ohhh... bukan nakal... dapat parut secara tidak sengaja ya?. Tidak mengapa. Kalau nak hilangkan parut tu (agaknya dah bertahun-tahun), ini petuanya. Cuba dulu. Jika diizinkan Allah, pasti berhasil.

Goreng segenggam beras (jangan goreng dengan minyak pula), biarkan ia kekuning-kuningan. Lepas tu tumbuk atau hancurkan hingga lumat / luncai. Gunakan apa yang patut. Kemudian campurkan beras yang kau lumat-lumatkan tadi dengan air asam jawa.

Lepas tu gosok-gosokkan le pada seluruh kulit badan. Aaa mestilah buat sebelum kau mandi... Kalau dah mandi buat lain kali je..lah. Petuanya, buat amalan ni setiap pagi sebelum mandi.. Kalau takut tak sempat pergi kerja, ha.. bangun awal sikit.

Kesannya kulit akan menjadi lembut dan lama-kelamaan parut akan hilang.


Heheheheheheheh........ Patut la Mabuk x ada Parut......

eL
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 250
Age : 42
Location : Pj
Job/hobbies : penternak sotong
Registration date : 2009-07-22

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  mabukrider on Sat Aug 08, 2009 7:04 pm

woi... apa plak xda parut nya... aku bersunat lah Mad Mad Mad Mad Mad Mad

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  eL on Mon Aug 10, 2009 11:08 am

Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy

eL
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 250
Age : 42
Location : Pj
Job/hobbies : penternak sotong
Registration date : 2009-07-22

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  Mucup on Mon Aug 10, 2009 11:41 am

mabuk,ell mana tahu bab2 sunat ni..mu gak ekekekek..ell biasanya di sunatkan jer kuikuikuii

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  eL on Mon Aug 10, 2009 11:43 am

Hanh nihhhh.... Kembali la ke pangkal Jalan.

eL
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 250
Age : 42
Location : Pj
Job/hobbies : penternak sotong
Registration date : 2009-07-22

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  mabukrider on Mon Aug 10, 2009 7:08 pm

habis 2 ell xnak kmbali lagi ke pangkal jalan ke hehehehehh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  antu_ride on Mon Aug 10, 2009 7:59 pm

dh sunat x boleh kembalinya....tinggal skit jer....ekkekeke....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  mabukrider on Mon Aug 10, 2009 8:08 pm

apa susah ell.... pakai cina buta kan boleh heheheeh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  Rinaz on Tue Aug 11, 2009 9:51 am

x tahu nak mencelah camana...ell sesat ke.abg mabuk leh tunjuk jalan kan..

_________________
SeMuA yG TeRjAdI bIaRlAh tErJaDi....hAdApI dGn SeNyUmAn dAn JiWa Yg tEnAnG....

Rinaz
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 629
Age : 38
Location : Putrajaya
Job/hobbies : Ape-ape aje
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  eL on Tue Aug 11, 2009 10:47 am

Nape citer Bersunat plk ni?

eL
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 250
Age : 42
Location : Pj
Job/hobbies : penternak sotong
Registration date : 2009-07-22

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  Rinaz on Tue Aug 11, 2009 5:02 pm

mabuk nak kena sunat lagi kot..

_________________
SeMuA yG TeRjAdI bIaRlAh tErJaDi....hAdApI dGn SeNyUmAn dAn JiWa Yg tEnAnG....

Rinaz
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 629
Age : 38
Location : Putrajaya
Job/hobbies : Ape-ape aje
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  mabukrider on Tue Aug 11, 2009 7:09 pm

ok gak 2.... rinaz lah tolong sunat kan heheheheh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  eL on Thu Aug 13, 2009 11:12 am

Sejak bila pulak rinaz dh bertuka kejaya?
NeK Mudim

eL
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 250
Age : 42
Location : Pj
Job/hobbies : penternak sotong
Registration date : 2009-07-22

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  daeim on Thu Aug 13, 2009 2:34 pm

nak cantik lepas kat muka jer...pastu ratakan...biar selama 10 minit pastu baru cuci...mmg berkesan..licin kulit muka

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  eL on Thu Aug 13, 2009 3:46 pm

KHAS utk laki ka pompuan tu Daeim?

eL
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 250
Age : 42
Location : Pj
Job/hobbies : penternak sotong
Registration date : 2009-07-22

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  mabukrider on Thu Aug 13, 2009 4:06 pm

aduh ell ni... asyik buat2 sengal plak heheeheheheeh

mabukrider
Otai HardCoreRiderz
Otai HardCoreRiderz

Number of posts : 1985
Age : 41
Location : temerloh
Job/hobbies : mabuk teh
Registration date : 2009-04-29

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  eL on Thu Aug 13, 2009 5:24 pm

x pasti kena la tanya kan ..... daeim kan .....

eL
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 250
Age : 42
Location : Pj
Job/hobbies : penternak sotong
Registration date : 2009-07-22

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  antu_ride on Thu Aug 13, 2009 8:36 pm

untuk lelaki la....daeim slalu wat cam tu...kan daeim kan....ekekkekeke...

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: tips kecantikan (untuk awek2 HRC)

Post  Sponsored content Today at 1:55 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum