ini ader satu cerita....

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  antu_ride on Mon Mar 03, 2008 1:12 pm

Mucup wrote:ehehhehe anje ni cam tahu2 jer..
anjer penah kena terkam rimau ker?hehheehh....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  anje_gurl on Mon Mar 03, 2008 7:26 pm

antu_ride wrote:
Mucup wrote:ehehhehe anje ni cam tahu2 jer..
anjer penah kena terkam rimau ker?hehheehh....

Hish hish hish.....antu ni........agak2 ler...mane ade... Mad Evil or Very Mad

AdioSs....

anje_gurl
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 101
Age : 35
Location : pandan kl
Job/hobbies : tgk n naik motor ler!!!..
Humor : :p
Registration date : 2008-02-03

Back to top Go down

kisah kerajaan semut(bkn semut merah)

Post  antu_ride on Mon Mar 03, 2008 10:37 pm

Ianya bermula dengan satu kematian dan dihadapkan ke hadapan Tuhan Semut.

“Apakah yang engkau telah lakukan didunia dahulu wahai Gadis Semut” tanya Malaikat Pendakwa di kamar Mahkamah Akhirat Tuhan Semut.

“Errr… saya melakukan zina sehingga melahirkan seekor anak semut yang comel” jawab Gadis Semut kembali. Matanya berlinangan air mata mengenangkan peristiwa itu. Kepalanya tertunduk dan tidak mampu diangkat untuk memandang wajah Malaikat Pendakwa tersebut.

“Tidakkah engkau tahu bahawa zina ini berdosa dilakukan? Tidakkan ibu-bapamu ada mengajar kepadamu tentang ilmu agama?” soal balas Malaikat Pendakwa yang mukanya teramat bengis.

“Saya tidak diajar langsung tentang ilmu agama, Tuan” jawab Gadis Semut.

“Panggil bicara kedua-dua orang tua Gadis Semut ini sekarang juga” bentak Malaikat Pendakwa kepada Malaikat Pembantu yang lain.

“Wahai ibubapa kepada Gadis Semut, tidakkah kamu tahu bahawa kamu wajib memberikan pendidikan agama kepada anak gadismu itu” tanya Malaikat Pendakwa dengan tegasnya.

“Kami lalai tuan, Kami sibuk dengan urusan pekerjaan kami sehari-hari. Walaupun begitu kamu ada menghantar anak gadis kami ke sekolah. Sepatutnya Ustaz dan Ustazah disekolah mengajarnya ilmu agama” jawab ibubapa Gadis Semut tersebut.

“Panggil Ustaz dan Ustazah sekolah tersebut sekarang juga” bentak Malaikat Pendakwa.

“Adakah kamu ada mengajar Gadis Semut ini tentang ilmu agama?” tanya Malaikat Pendakwa kepada Ustaz dan Ustazah sekolah Gadis Semut tersebut.

“Kami ada mengajarnya mengenai imu agama namun ianya terbatas kepada waktu yang dibenarkan dalam sistem pendidikan negara. Dalam seminggu kami cuma dapat mengajarkan ilmu agama cuma 5 waktu sahaja. 5 waktu ini cuma 225 minit sahaja tuan” jawab Ustaz dan Ustazah sekolah tersebut.

“Siapakah yang menetapkan waktu-waktu ini” tanya Malaikat Pendakwa.

“Kementerian Pendidikan tuan, yang diketuai oleh Menteri Pendidikan.” dakwa Ustaz dan Ustazah sekolah tersebut.

“Panggil kekamar bicara Menteri Pendidikan” bentak Malaikat Pendakwa lalu ditanya pula.

“Adakah kamu yang memimpin Kementerian Pendidikan yang mentetapkan cuma 225 minit sahaja seminggu Pendidikan ilmu agama diajar kepada penuntut sekolah?”

“Ya tuan, memang saya yang memimpin Kementerian Pendidikan. Saya cuma menjalan tugasan saya seperti yang diarahkan oleh Kabinet, tuan” terketar-ketar Menteri Pendidikan tersebut menjawab soalan Malaikat Pendakwa tersebut.

“Siapa yang mengetuai Kabinet Kerajaan kamu itu” tegas soalan dari Malaikat Pendakwa.

“Perdana Menteri kami, tuan” lemah balasan Menteri Pendidikan yang kini tidak mampu mengangkat muka.

“Panggil ke kamar bicara Menteri Besar Kerajaan Semut ini sekarang juga” bentak Malaikat Pendakwa kepada pembantu-pembantuny a.

Lemah longlai Menteri Besar diheret ke kamar bicara oleh Malaikat Pembantu. Kakinya tampak lemah tidak dapat mengatur langkah. Wajahnya nampak pucat lesi.

“Benarkah kamu yang memimpin kabinet Kerajaan Semut ini.” tanya Malaikat Pendakwa dengan tegas kepada Menteri Besar.

“Ya tuan, Memang saya. Memang saya yang membuat semua keputusan yang diputuskan oleh kabinet. Malah memang saya yang mengarahkannya.” jawab Menteri Besar lemah.

“Jadi memang kamu mengaku bahawa kamu tahu apa akibatnya atas arahan dan keputusan yang kamu lakukan” tanya Malaikat Pendakwa.

“Ya memang saya tahu tuan, Namun saya melakukannya mengikut mandat yang diberikan kepada saya oleh rakyat negara saya yang memilih saya menjadi pemimpin mereka melalui satu pilihanraya. Apa yang saya lakukan adalah sekadar apa yang diharapkan oleh rakyat negara saya” lemah jawapan Menteri Besar tersebut.

“Baiklah, sekarang saya serahkan kepada Tuhan Semut untuk membuat keputusan perbicaraan ini” lontar Malaikat Pendakwa.

“Tuhanku, Menteri Besar ini mengaku bahawa atas mandat yang diberikan kepadanya oleh rakyat semut melalui pilihanraya, maka beliau mengarahkan kabinet negaranya yang seterusnya menetapkan bahawa Pendidikan ilmu agama cuma 225 minit sahaja seminggu yang mana diberitakan tidak mencukupi sehinggakan Gadis Semut ini telah melakukan satu dosa besar iaitu zina.” bentang Malaikat Pendakwa kepada Tuhan Semut dengan lengkap dan tertibnya.

“Barang siapa yang memilih (mengundi) Menteri Besar dan Kerajaan yang memerintah tersebut dalam pilihanraya hendaklah dimasukkan kedalam neraka keseluruhannya atas sebab dosa zina yang dilakukan oleh Gadis Semut tersebut. Ini termasuklah semua yang terlibat membiarkan Gadis Semut melakukan dosa zina” titah Tuhan Semut kepada Malaikat Pendakwa dan semua Malaikat seluruhnya.

Jika anda seorang yang berakal, tentunya anda dapat menangkap maksud petikan ringkas cerpen diatas. Semoga Allah tidak melaknat kita dan memasukkan kita keseluruhannya kedalam neraka atas sikap sambil lewa dan cuai kita dalam memilih pemimpin dan pimpinan negara. Walaupun ada satu dosa kecil yang dilakukan oleh mana-mana pihak, maka kita pun akan dimasukkan kedalam neraka jika kita membiarkan dosa ini dilakukan walaupun tanpa kita sedar.

Undi kita walaupun hanya sekadar satu garisan diatas sekeping kertas akan menyebabkan kita dimasukkan kedalam syurga ataupun neraka. Ingat, apakah jawapan yang mampu kita berikan diakhirat kelak sewaktu dibicarakan dihadapan Allah, Tuhan Rabbul Jalil.

Ingat sumpah kita, janji kita, mission statement kita

"Aku berSaksi Tiada ilah yang disembah melainkan Allah.

Aku berSaksi bahawa Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah"

Sediakanlah jawapan anda. Undilah dengan iman, amal dan akal. Jangan biarkan anda dipengaruhi dengan kebendaan dan keduniaan yang mana ianya tidak akan kekal.

Sesuatu yang pasti dan Pasti dilalui adalah Kematian.

Setiap patah perkataan yang kita tulis, setiap apa yang kita lakukan,tangan- tangan dan kaki-kaki kita akan menjadi saksi.

Tanpa cuai walau sedetik pun waktu berlalu, ada yang menghisabnya.

.

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Tempayan Yang Retak

Post  antu_ride on Tue Mar 04, 2008 1:14 am

Seorang tukang air memiliki dua tempayan besar, masing-masing bergantung pada kedua hujung sebuah pikulan, yang dibawa menyilang pada bahunya.

Satu dari tempayan itu retak, sedangkan tempayan yang satunya lagi tidak.Jika tempayan yang tidak retak itu selalu dapat membawa air penuh setelah perjalanan panjang dari mata air ke rumah majikannya, tempayan itu hanyadapat membawa air setengah penuh.

Selama dua tahun, hal ini terjadi setiap hari. Si tukang air hanya dapatmembawa satu setengah tempayan air ke rumah majikannya. Tentu saja sitempayan yang tidak retak merasa bangga akan prestasinya, kerana dapat menunaikan tugasnya dengan sempurna. Namun si tempayan retak yang malang itu merasa malu sekali akan ketidaksempurnaanny a dan merasa sedih sebab ia hanya dapat memberikan setengah dari jumlah yang seharusnya dapat diberikannnya.

Setelah dua tahun tertekan oleh kegagalan pahit ini, tempayan retak itu
berkata kepada si tukang air,"Saya sungguh malu pada diri saya sendiri, dan saya ingin mohon maaf kepadamu."

"Kenapa?" tanya si tukang air, "Kenapa kamu merasa malu?"

"Saya hanya mampu, selama dua tahun ini, membawa setengah jumlah air dari yang seharusnya dapat saya bawa kerana adanya retakan pada sisi saya telah membuat air yang saya bawa bocor sepanjang jalan menuju rumah majikan kita. Kerana cacatku itu, saya telah membuatmu rugi." kata tempayan itu.

Si tukang air merasa kasihan pada si tempayan retak, dan dalam belas
kasihannya, ia berkata,
"Jika kita kembali ke rumah majikan besok, aku ingin kamu memerhatikan
bunga-bunga indah di sepanjang jalan."

Benar, ketika mereka naik ke bukit, si tempayan retak memerhatikan dan baru menyedari bahwa ada bunga-bunga indah di sepanjang sisi jalan, dan itu membuatnya sedikit terhibur. Namun pada akhir perjalanan, ia kembali sedih kerana separuh air yang dibawanya telah bocor, dan kembali tempayan retak itu meminta maaf pada si tukang air atas kegagalannya.

Si tukang air berkata kepada tempayan itu,

"Apakah kamu memerhatikan adanya bunga-bunga di sepanjang jalan si sisimu tapi tidak ada bunga di sepanjang jalan di sisi tempayan yang lain yang tidak retak itu. Itu kerana aku selalu menyedari akan cacatmu dan aku memanfaatkannya. Aku telah menanam benih-benih bunga di sepanjang jalan di sisimu, dan setiap hari jika kita berjalan pulang dari mata air, kamu mengairi benih-benih itu. Selama dua tahun ini aku telah dapat memetik bunga-bunga indah itu untuk menghias meja majikan kita. Tanpa kamu sebagaimana kamu ada, majikan kita tak akan dapat menghias Rumahnya seindah sekarang."

Setiap dari kita memiliki cacat dan kekurangan kita sendiri. Kita semua
adalah tempayan retak. Namun jika kita mau, Tuhan akan menggunakan
kekurangan kita untuk menghias-Nya. Di mata Tuhan yang bijaksana, tak ada yang terbuang percuma. Jangan takut akan kekurangan kita. Kenalilah
kelemahan kita. Ketahuilah, di dalam kelemahan kita, kita menemui kekuatan kita.




- Jadikan Allah sebagai Kekasih, Al Quran sebagai Teman, Rasulullah sebagai Tauladan dan Mati sebagai Peringatan.
- Kadang2 Allah sembunyikan matahari.. Dia datangkan petir dan kilat.. kita menangis dan tertanya-tanya, kemana hilangnya sinar..Rupa2nya. . Allah nak hadiahkan kita pelangi..
- Warnakan diri dgn keikhlasan.. lukiskan diri dgn senyuman. Gambarkan wajah dgn kemuliaan..Lakarkan hati dgn budi suci

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  Mucup on Tue Mar 04, 2008 9:15 am

antu,cerita ni kita split kan ke tempat yg lain ah...salan post

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  antu_ride on Tue Mar 04, 2008 10:11 am

ikut panda mu arr...kan ni thread ini ader satu citer....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  Mucup on Tue Mar 04, 2008 11:16 am

am ceter ngempen jer...mu ah split kan ehehhe,send kat kempen pilahanraya

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  antu_ride on Tue Mar 04, 2008 2:39 pm

dpt anje ke dok lg....slow arr mu...libas slalu....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  Rinaz on Tue Mar 04, 2008 3:22 pm

antu_ride wrote:dpt anje ke dok lg....slow arr mu...libas slalu....


mucup sdg memasang strateginya...... Twisted Evil Twisted Evil

_________________
SeMuA yG TeRjAdI bIaRlAh tErJaDi....hAdApI dGn SeNyUmAn dAn JiWa Yg tEnAnG....

Rinaz
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 629
Age : 38
Location : Putrajaya
Job/hobbies : Ape-ape aje
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  antu_ride on Wed Mar 05, 2008 8:18 am

strategi king libas

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  Mucup on Thu Mar 06, 2008 9:45 am

x baik ah ko org ni nuduh yg bukan2 tau.. Very Happy Very Happy

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  antu_ride on Thu Mar 06, 2008 10:52 am

aku bukan tuduh...aku tanya jer....hheheheeh...

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

why ladies must know english...hehhehe...

Post  antu_ride on Mon Mar 10, 2008 1:55 am

One day, Mat Salleh from USA arrived at KLIA Airport. After he checked
out from the customs,he felt he needed to go to the toilet, so he looked for
one. When he found the toilet, there was a lady sitting at the entrance.
When he was about to enter the toilet, The lady stopped him and asked for
forty cents in Cantonese ("sey kok"). The Mat Salleh wondered why in
MALAYSIA they have to "see the cock" before entering the toilet? So he
said "no" but the lad y insisted. Since he had no choice, he took out his cock
and showed it to her. The lady said "No! No! Duit, Duit!" (money in
Malay),but the Mat Salleh misunderstood again and thought that she said
"Do it! Do it!" So he asked, "Now? Here?" The lady replied "Yes, yes!"
because she doesn't quite understand English. The Mat Salleh thought that she
wanted to have sex with him, so he stripped the lady and made love to
her.
The lady started screaming and shouted, "SAKIT! SAKIT!" (pain in Malay),
and the Mat Salleh thought it was "SUCK IT! SUCK IT!" He said "OK! I
will suck it for you" and took both breasts and suck The lady again screamed
"Oh, TUHAN!" (Oh, MY GOD....in Malay). The Mat Salleh misunderstood
again.
"Too HARD? OK, sweetheart, I'll be gentler a bit," the Mat Salleh
replied.
Suddenly, a security guard walked by, so the lady shouted for help,
"TOLONG! TOLONG, ENCIK!" The mat Salleh replied, "Not too long, just 6
inches only."

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

DIALOG DUA HANTU YANG SENGAL

Post  antu_ride on Wed Mar 19, 2008 1:25 pm

DIALOG DUA HANTU YANG SENGAL

Tersebutlah kisah dua orang hantu.
Mereka ni baru bertemu lalu mereka pun
berborakla untuk mengisi masa lapang
kehidupan mereka sebagai hantu.
Sepanjang perbualan mereka, Hantu B ni
tak habis-habis menggigil. Lalu, Hantu
A yang kehairanan ni pun bertanya,

"Apsal kau ni asyik menggigil je?"

"Oh..cara aku mati dulu teruk..aku
mati dalam peti ais...sejuk! !" Jawab
Hantu B sambil menggigil lagi.

"Ooo..kesian. .. aku dulu mati sebab
heart attack." Kata Hantu A ramah.

"Kau memang sakit jantung kronik ye?
Apsal ko tak gi buat operation? Kalau
tak, sure kau tengah lepak-lepak ngan
family kau sekarang." Balas Hantu B.

"Dah,aku dah buat dah !In fact mase
aku mati tu, aku in recovery. Panjang
ceritanya..." jawab Hantu A sayu.

"Ceritala sikit..Sambil- sambil lepak
nih.."

"Camni..Aku syak isteri aku main kayu
tiga ngan aku. So this one day, aku
ingat nak perangkap la isteri aku..Aku
pura-pura gi keje tapi actually aku
park keta aku kat simpang hujung umah
aku je. Seperti yang aku syak, masuk
sebuah keta kat carpark umah aku. Aku
rilex dulu sebab nak carik mase sesuai
tangkap diorang."

"So, ko dapatla tangkap diorang?"
tanya Hantu B penuh minat.

"Tak. Aku cume jumpe isteri aku je kat
dalam bilik. Yang aku heran, mase aku
masuk umah tu, aku nampak ade kasut
laki kat pintu umah aku. Aku tanye
isteri aku tapi die takmo jawab. So
aku pun lari-lari sekeliling umah aku
nak carik jantan tuh. Abis sume bilik
aku carik tapi takde pun.. Last-last,
sebab aku penat sangat berlari carik
jantan tuh, aku pun jatuh pengsan
sebab heart attack. And aku tak sangka
aku mati lak..." kata Hantu A
mengakhiri ceritanya dengan kesedihan.

Hantu B terdiam mendengarkan cerita
Hantu A. Selepas beberapa ketika,
Hantu B berkata,

"Kenapa kau tak check kat dalam peti
sejuk? Kalau kau check kat situ, sure
kita berdua still hidup lagi

============ ========= =========

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  daeim on Tue Apr 01, 2008 9:12 am

hahahaha....mcm pernah dengor jer cite antu nie..hehehe...ok laa...buat basah gusi gelak..

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Lawak nogori sembilan...

Post  antu_ride on Sun Apr 06, 2008 11:58 am

Lawak nogori sembilan...



Ada duo baranak tinggal kek hujung kg ni, Pak Abu dan Milah.. Milah ni
taklah
cantik sgt tapi selero jugak lah mato yg mandang kek dio ni.. Seluruh
jejaka di
kg tu mmg syok abih kat Milah ni lebih2 lai.. satu mamat namo ee..
Ali..
Ali ni
mmg dah target..kalau dapek kek dio Milah ni.. mmg dia nak 'overhaul'
habih2..Pado satu ari... Ali ni tergorak ati nak ajak Pak Abu bersaing
ke
surau..alasan je tuh.


**Ali : Assalammualaikum Pak Abu......
**Pak Abu: Waalaikumussalam... ooo... Ali .. apo ko halnyo..
**Ali : Tak ado apo Pak Bu.. den igt nak ajak Pak Abu bersaing ke
surau..
**Pak
Abu: Oiih.. baguihlah.. tunggulah kojap..pokcik nak salin seluar
dlm...ekau

masuklah dulu..dok sini diam2 yo.

Sambil berlalu masuk ke bilik. dan tibo2.. Milah keluar dari
biliknya...
berkomban ajo membawo... sebakul pakaian yg nak di basuh.... di perigi
luar

romah ee..

**Ali : Hi.. milah.. jom main
**Milah: Ishh.. apo ko ni Ali.. tak baik ckp cam tu tau..
**Ali : Alah sikit yo..
**Milah: Tak buleh..tak buleh ( sambil terus keluar )
**Ali : (dlm hati) Jago ko.. kan ku buleh...bulehkan...
**Milah : (menjeling dan menjerit). Bapak.. milah kek perigi yo..nak
cuci
kain2
ni hah... tak yah kunci pintu ni... Bye Ali.

Tetibo......

**Pak Abu: Hah.. apo di tonung tu Ali.. dah jom kito poi..
**Ali : Jom........................alamak Pak Ali.. mano selipa den
ni...
tadi
ado kek sini..
**Pak Abu: Ooo..ni mesti si Milah salah pakai selipa ekau.. gilah ekau
mintak
kek dio selipa ko tu.. dio ado kat perigi sano tu hah..pok cik tunggu
sini..nak
sodut rokok ni sebatang...
**Ali : Yolah Pak Abu.. den poi mintak.

Ali pun merempuh masuk.. dan sekonyong2 ee nampaklah Milah yg tongah
telanjang
bulek.. comel... ajo segalo2..

**Milah : Ishh.. Ali.. apo ni.. den jorit kang..
**Ali : Jangan jorit.. bapak ekau yg suruh den dtg sini main..dio kato
kalau
tak main nanti den mati tongah jln..
**Milah : Tipu ekau ni li...
**Ali : Den tak tipu do.. ko dongar ni.. den buktikan (menjerit dongan
kuat)...... Pak Abuuuuuu..Milah tak bori..
**Pak Abu: (dari jauh melaung)... Milah.. tak baik... Ali nak copek
tu...
**Ali : Hah..ekau dongar tak?

Dan... maka terjadilah perkara yg sesedap rasa adonye... tp kalau dah
dasar

buaya.. mmg dio tak pueh..

**Ali : Sodapnya milah... eh... den lupo plak.. bapak ekau kato tadi
kalau
dah
raso yg kek dopan.. kono raso yg belakang jugak..
**Milah : Den tak cayo cakap ko ni li..
**Ali : Laaaaaaaaa... tak cayo lai.. ekau dongar den jorit ni.. Pak
Abu.......... Milah kasi sobolah yooooooo...
**Pak Abu : Patutlah lamo bona.. Milah main kan Ali rupanyo...(jerit)
.............. BAGI DUO-DUO BELAH MILAHHHHHHHHHH!!

Dan.. tak yah den cito apa yg terjadi.... kuang kuang kuang

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  daeim on Mon Apr 14, 2008 8:06 am

hehehe..lagik lagik

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Kisah Benar yang berlaku di Ampang...Kerana Darah....

Post  antu_ride on Wed Apr 16, 2008 5:19 pm

Kisah ini berlaku kat Ampang... Kisah benar yang berlaku 2 tahun
lepas(diceritakan oleh kawan baik kepada lelaki yang bernama Amir (nama
samaran)...utkdijad ikan teladan bagi kita yg masih hidup.

Kawan aku ni seorang salesman kereta, bercinta dgn seorang anak jutawan
di Area Bukit Antarabangsa. Malangnya, percintaan ini ditolak kerana
kawan aku ini seorang salesman kereta.

Satu malam, mereka bercadang utk melarikan diri. Selepas berjaya
melarikan diri, bapak perempuan ini sedar akan kehilangan anak
perempuan
kesayangan dan telah membuat laporan polis dan juga telah membuat iklan
di akhbar tempatan dgn mengatakan dia akan menerima teman lelakinya itu
jika dia balik ke rumah.

Bila mendengar berita ini, perempuan itu balik ke rumahnya di bukit
antarabangsa dan keluarga pihak permpuan itu pun menerima lelaki ini
dengan seadanya.

Enam bulan kemudian, mereka bercadang utk berkahwin dan persiapan utk
majis perkahwinan itu sedang disediakan. Nak dijadikkan cerita, Semasa
Lelaki ini pergi membeli Kentaki kat Ampang Point, dia kena langgar
kereta di hadapan perempuan tersebut dan keesokan harinya lelaki itu
pun
dikebumikan. Kejadian ini amatlah meyedihkan perempuan tersebut kerana
tinggal beberapa hari sahaja lagi perempuan itu hendak berkahwin dgn
lelaki kesayangannya.

Pada satu malam, ibu perempuan ini mendapat mimpi, Seorang nenek tua
meminta utk membersihkan percikan darah di baju pengantin perempuan
itu,
kalau tidak, sesuatu yang akan buruk akan berlaku. Tapi, ibu perempuan
tersebut tidak mengendahkannya.

Malam berikutnya, Ayah perempuan tersebut pula menerima mimpi yang sama
iaitu seorang nenek tua meminta utk membersihkan percikan darah di baju
pengantin perempuan itu, kalau tidak, sesuatu yang akan buruk akan
berlaku. akan tetapi, ayah perempuan tersebut jugak tidak
megendahkannya.

Malam ke tiga, -perempuan itu pula menerima mimpi yang sama seperti
ayah
dan ibunya dan diceritakan mimpi tersebut kepada kedua ibu dan ayahnya.
Dalam ketakutan y ang amat sangat, diap un pergi membasuh baju itu dan
macam mana kuat dia basuh pun, darah tetap ada...

Malam keempat, dia mendapat mimpi yang serupa.. Seorang nenek tua
menyuruh dia membasuh darah itu bersih2 dan jika tidak, malang akan
menantinya.. Bia bangun, perempuan itu pun terus menyental baju tersebut
sehingga kain tersebut menjadi haus, akan tetapi, darah itu tetap
adaa...

Keesokan harinya, perempuan itu terkejut apa bila pintu belakang
rumahnya
di ketuk bertalu2 dan munculah nenek tua tersebut dan perempuan itu pun
pengsan..

Setelah terbangun dari pengsan, lalu nenek tua itu pun menguhurkan
benda
yang berwarna biru...
Perempuan itu bertanya kepada nenek tua itu "apa ini...?"


Ni lah Sabun Basuh Dynamo, letak kan sedikit dan kotoran akanhilang.. .
err..yg ni adalah pakej percubaan aja, kalau nak yang besar, beli kat
kedai.....


hehehehhhhehehehh. .....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  kunan on Wed Apr 16, 2008 8:47 pm

jahanam la anok pok abu kena tibai si ali..

kunan
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 445
Age : 43
Location : Dulu puchong, lor ni kb
Job/hobbies : Lepak and ride
Humor : pelik-pelik
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  daeim on Thu Apr 17, 2008 7:35 am

heheheheh...

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  antu_ride on Sat Apr 19, 2008 2:20 pm

Kisah BOSS dgn pintu garaj:

Alkisah ada seorang lelaki yang berusia lewat 50an
dan bekerja sebagai CEO disebuah syarikat yang besar
di KL...

Pada suatu hari tu... Boss ni memanggil la
dia punya seketeri masuk ke ofisnya... seperti biasa
seketerinya pun masukla...

Tolong buatkan saya surat untuk kita punya client...
Si Boss ni pun mula la cakap dia punya mukadimahnya. ..

biasa la Boss...malas nak tulis... cakap punya cakap..
Boss ni pun bangun... dan berjalan-jalan pusing-pusing
meja sambil tangan masuk dalam poket seluar...
10 minit kemudian acara mengarang ayat pun habis...
si seketeri pun mula bersuara...

Seketeri : Boss... pagi tadi kan... masa saya nak
datang ke Ofis... saya nampak pintu garage
boss terbuka...

Boss : (Dalam keadaan kelam kabut) ye ke... tak apa,
nanti saya call rumah... terima kasih...

Si seketeri pun blah balik ke meja dia... dan si
Boss pun call rumah dia tanya wife dia...

Boss : Yang... tolong tengokkan garage rumah kita...
pintu dia terbuka la...

Bini : Tak la bang... baru tadi saya tengok... mana
ada terbuka...

Boss : Iye... terbuka... cuba pergi tengok semula.

Bini : Tidakkkkk, tertutup... saya tahu la bang...

Boss : Pergi la tengok... kalau tak terbuka macam
mana orang boleh nampak?????

Bini : Okay la... okay la...

Setelah setengah jam kemudian... masa Boss ni tengah
relek-relek. .. baru dia perasan yang zip seluar dia
terbuka...
(dah memang perangai dia tak suka pakai
underware... ) maka nampaklah... mengelabahlah si Boss

ni memikirkan mana macam nak cover malu kat seketeri
dia tu... dan petang yang sama juga...

Boss : Errr... tadi pagi masa you nampak garage I
terbuka... ada tak you nampak BMW kat dalam tu?

Seketeri : Tak... yang I nampak cuma ada sebuah Perodua
Kancil dengan dua tayar depannya pancit!!!!!. ..


kehkehkehkehkehkeh. ...

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  Rinaz on Mon Apr 21, 2008 4:10 pm

Ceritanya ada seorang anak lelaki tunggal yang kematian ibu selepas
kelahiran dia. Sejak itu bapanya jadi amat sangat workaholic sekali dan
tak married2 lagi. Tapi si anak baik hati dan lemah lembut walaupun cuma
tinggal bersama pengasuh aje.

Lepas Tadika, sementara member2 lain dah ada beskal, dia masih jalan
kaki.Pengasuhnya mengadu kepada bapanya. "Tuan, nggak kasian sama anaknya?
Dia nggak punya sepeda...apa tuan juga nggak malu?"

Lantas...... dipanggillah si anak, ditawarkan beskal yang macam mana dan
si anak cuma bagitau,"Tak payah susah2 la papa, belikan aje saya bola itam dan bola putih
...."Hek eleh takkan macamtu kot? Bingung si papa. "Kenapa bola itam dan
putih?""Tak perlulah saya terangkan kenapa. Kalau papa punya money, belikan itu
aje."

Mengingat si anak tak pernah meminta2, so papanya terima aje. maka
dibelikanlah anaknya itu beskal generasi terbaru saat itu, yang paling
canggih, plus bola itam dan bola putih.

Terus si anak masuk Sek.Rendah. Lepas itu musim kasut roda. Sekian lama
si pengasuh perhatikan, ini anak tak minta2 dibelikan sepatu roda sama
papanya. Every petang cuma duduk2 aje. Beskalnya juga ditaruh di stor.

Maka Si Pengasuhnya menyatakan pendapatnya kepada si papa.
Hingga si anak dipanggil lagi. "Nak, kamu tak mau dibelikan kasut roda
macam teman2 kamu? Apsal tak bagitau kat Papa?. No problem setakat beli
kasut roda je...".
Si anak jawab,"Tak perulah papa, bola itam dan bola putih saya dah
rosak..dibelikan lagi je..tak usahla beli kasut roda.Tambahan lagi lebih murah bola, tak gitu papa?"
Si papa geram . So, tetap si papa belikan kasut roda, plus bola itam dan
bola putih.

Selang beberapa tahun, si anak masuk Sek.Men. Cerita sama terulang.
Sekarang member2nya musim rollerblade. Trend baru....

Sementara petang hari, dia masih setia sama kasut rodanya. Lepas papanya
pulang dari luar negri dan melihatkan anaknya yang pakai kasut roda, si
papa menjadi sangat malu. Gila, rumah macam gedong, syarikat banyak,
keluar negri lagi tu......Tapi anaknya ketinggalan zaman. Besoknya, di
bilik anaknya sudah ada sepasang roller blade baru dengan note: "Biar
kamu tak malu".

Malamnya di ruang kerja si bapa ada note balasan: "Papa, Kenapa tak
belikan bola itam dan bola putih? Saya lebih suka itu."
"Hoh,, si bapa pas baca note itu mengeluh serta bingung. Apalah
istimewanya bola itam dan bola putih?

Besoknya dan besoknya lagi si bapa berkali2 ditinggalkan note
itu...hingga dia tak tahan dan membelikan anaknya bola itam dan bola
putih untuk kesekian kalinya.
Benar, setelah dapat itu bola, si anak tak lagi mendesak papanya lagi.

Ketika di Sek Men, yang jaraknya agak jauh, si anak masih berulang-alik
dengan bas, member2nya sudah ada yang bawa motor and kereta ke sekolah.
Suatu hari, ketika bapanya di rumah, si anak pulang dihantar oleh
membernya yang dengan motor Harley Davidson color biru laut. Si bapa
menjadi sangat malu. Anaknya tidak 4,3,...2 pun tidak.

Itulah satu-satunya anaknya. Itupun tidak dibelikan motor. Maka
ditawarkan anaknya. Si anak menolak tawaran ayahnya dengan alasan motor
kurang praktis, lagipun si anak suma inginkan bola itam bola putih aja.
Si bapa tak terima penolakan itu. Kerana anaknya dah beso panjang, boleh
berunding.Hingga tercetus keputusan supaya si anak dibelikan motor plus bola itam
dan bola putih tentunya.

Tetapi si bapak masih kesal. Sudah berapa tahun, dia beberapa kali
belikan dua macam bola itu tanpa tau kenapa. Tapi si anak tak ada
keinginan dan kemahuan untuk bagitau kenapa.

Hingga tibalah masa untuk melanjutkan pelajaran ke University. Kerana s
enang dan bangga anaknya masuk University, si anak dihadiahkan kereta
Ferrari.Tetapi, sampai beberapa bulan si anak masih lagi naik motoooor aje.
Sehinggalah aweknya juga bingung, kan dia punya ferrari? kenapa naik
motor.Bila ditanya, maka dijawab, abis papa tak belikan bola itam bola putih.
Tak faham perasaan anak sendiri!So, pas makan malam bersama, si awek bagitau sama si papa, kenapa pak
cik tak belikan bola itam bola putih?

Si papa sebenarnya sensitif dengan bola2 itu..huh..sampai awek anak aku
pun tanya..bila si bapa menanyakan si awek kenapa soalan tu yang di
tanya?. Si awek pun bagitau, Ferrarinya itu tak akan dipakai selagi tak
dikasi bola2 itu.Si bapa bingung, di bilik anaknya sudah segitu banyak bola itam bola
putih.Nak buat apa, fikir si Papa. Tapi demi memelihara imejnya di hadapan
awek anakmya itu, maka besoknya sudah ada bola itam bola putih buat
anaknya.

Suatu hari anaknya pergi date dengan aweknya ke gunung naik ferrari.
Yelah, anak muda kan , ketika memandu si anak dicium aweknya and dia jadi
gelabah dan terus accident!!! Segera di bawa ke hospital si bapa juga
ditelepon oleh pihak hospital. Cederanya parah. Mereka berdua tak pakai
seatbelt, si awek mati seketika itu jugak dan si anak sudah tenat.
Si bapa datang ke Hospital.."macammana doc, anak saya?"

Dokter (dengan simpati dan penuh duka cita) :"Maaf Encik, kami tidak
dapat berbuat banyak.. sepertinya memang sudah waktunya... sebaiknya
Encik manfaatkanlah waktu terakhir.."

Perlahan si bapak masuk, mendekati anaknya.

"Papa, maafkan saya..tak hati2 bawa Ferrarinya.. " si anak juga nangis
kerana aweknya tak tertolong. Si papa menenangkan dia...akrablah dua
manusia itu beberapa saat. Hingga si bapa beranggapan ini saat terakhir.
Dia ingat kembali keinginannya untuk tahu tentang kenapa si anak selama
ini selalu minta bola itam bola putih.

"Nak, maafkan papa selama ini yang selalu sibuk..kamu jadi
kesepian..maafkan papa, nak. Tak sempat jadi orang tua yang baik."

Anaknya jawab,"tak apa-apa papa, saya faham.. Cuma kecewa kalau papa
punya money lebih, malah belikan yang macam2....saya cuma minta bola
itam dan bola putih aje kan ?"

Si papa rasa timing-nya tepat ni, "KENAPA KAMU SELALU MINTA BOLA ITAM
BOLA PUTIH... ADA APA DENGAN BOLA2 ITU?"

(pembaca juga ingin tahu ya..?)

Si anak jawab dengan terpatah2 dan susah sangat, Habis sudah tenat dan
masanya sudah hampir sampai...

"sebabnya ....saya..saya. ..saya... .."

*hep* Kepalanya rebah dan nafasnya hilang. Si anak sudah meninggal
sebelum sempat bagitau tau bapanya.

Nah, si bapa yang selalu hidup bersama anaknya pun tak tau...apalagi aku
yang cuma bercerita, lagila...tak tau. MACAMMANA NI? Kecewa jugak nih?
Isk!Isk! Isk!........ . ..Rasa nak belasah je...orang yang mula-mula forward
kat aku.

P/S : Sorry aarr sebab forward ni kat korang. Ye lah...Takkan nak jadi
korban sorang-sorang je kan ...

_________________
SeMuA yG TeRjAdI bIaRlAh tErJaDi....hAdApI dGn SeNyUmAn dAn JiWa Yg tEnAnG....

Rinaz
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 629
Age : 38
Location : Putrajaya
Job/hobbies : Ape-ape aje
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  daeim on Tue Apr 22, 2008 9:34 am

hehehe...bola oh bola

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  Rinaz on Tue Apr 22, 2008 11:12 am

Sebuah kisah untuk renungan kita bersama.

Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah. Pintu pagar automatiknya
terbuka. Perlahan kereta di halakan ke dalam garaj. "Horey! Papa balik!"
Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi keretanya.

"Tepi! Bahaya tau tak?" Jeritnya. Anak-anak termanggu. Cahaya kegembiraan di wajah mereka pudar.

"Aimin bawa adik ke belakang." Arahnya pada anak yang sulong.
Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak. Isterinya turut
terdiam bila mendengar anak-anak mengadu tentang papa mereka.

"Papa penat. Aimin bawa adik mandi dulu. Mama siapkan minum petang.
Lepas minum papa mesti nak main bola dengan kita," pujuk Laila.
Dia yang mendengar di ruang tamu hanya mendengus. Seketika kemudian
terdengar hilai tawa anak-anaknya di bilik mandi. Dia bangun.
"Hah! Main air. Bil bulan ini papa kena bayar dekat seratus. Cepat!
Tutup paip tu! Buka shower!" Sergahnya. Suara yang bergema mematikan
tawa anak-anaknya. "Asal saya balik rumah mesti bersepak. Kain baju
berselerak. Apa awak makan tidur aje ke duduk rumah?" sambungnya kembali
bila isterinya terpacul di belakang pintu.
"Anak-anak pa. Diorang yang main tu. Takpe nanti mama kemas. Papa minum
ye. Mama dah siapkan kat taman." Balas isterinya lembut. "Fail saya kat depan tu mana?"
"Mama letak dalam bilik. Takut budak-budak alihkan."
"Boleh tak awak jangan usik barang-barang saya? Susah tau tak? Fail tu
patutnya saya bawa meeting tengahari tadi." Rungutnya sekalipun di hati
kecil mengakui kebenaran kata-kata isterinya itu. Suasana sepi kembali.
Dia menarik nafas berat. Terasa begitu jauh berbeza. Dia tercari-cari
riuh suara anak-anak dan wajah isterinya.

"Laila" Keluhnya Akhirnya dia terlena di sofa.


"Saya nak ke out station minggu depan."
"Lama?" Soal Laila.
"Dalam seminggu."
"Cuti sekolah pun lama. Mama ikut boleh?"
"Budak-budak? "
"Ikut jugalah."
"Dah! Takde! Takde! Susah nanti. Macam-macam diorang buat kat sana .
Tengok masa kat Legacy dulu tu"
"Masa tu Amirul kecik lagi." Balas Laila. Wajahnya sayu. Dia masih
berusaha memujuk biarpun dia tahu suaminya tak mungkin berganjak dari
keputusan yang dibuat. Tak mungkin peristiwa Amirul terpecahkan pinggan
di hotel dulu berulang. Anak itu masih kecil benar sewaktu ia berlaku.
Lagipun apa sangatlah harganya pinggan itu malahan pihak hotel pun tak
minta ganti rugi. " Bolehlah Pa ! Lama sangat kita tak ke mana-mana." "Nak
jalan sangat Sabtu ni saya hantar awak balik kampung," Muktamad!
Demikianlah seperti kata-katanya. Anak-anak dan isterinya dihantar ke
kampung. Laila tak merungut apa-apa meskipun dia tahu isterinya berkecil
hati. Anak-anak terlompat riang sebaik kereta berhenti di pengkarangan
rumah nenek mereka. Tak sampai setengah jam dia telah bergegas semula
untuk pulang. Bapa mertuanya membekalkan sebuah kitab lama.

"Cuba-cubalah baca. Kitab tu pun abah ambil dari masjid. Dari mereka
bakar abah ambik bagi kamu!"

"Manalah saya ada masa.." "Takpe..pegang dulu. Kalau tak suka pulangkan
balik!" Dia tersentak dari khayalannya. "Kalau tak suka pulangkan
balik!" Kata-kata itu bergema di fikirannya. Dia rasa tersindir. Tahukah
bapa mertuanya masalah yang melanda rumahtangganya itu? Bukan..bukan tak
suka malah dia tetap sayang sekalipun Laila bukan pilihannya. Dunia
akhirat Laila adalah isterinya. Cuma.. "Mizi, makan!" Panggil ibunya
yang datang menemaninya sejak seminggu lalu. "Jangan ikutkan hati. Yang
sudah tu sudahlah."

"Papa! Makan!" Jerit Aiman ,anak keduanya sambil
tersengih-sengih mendapatkan dirinya. "Tak boleh panggil papa elok-elok.
Ingat papa ni pekak ke?"
Aiman menggaru kepalanya yang tak gatal. Pelik! Kenapa papanya tiba-tiba
saja marah. Dia berpatah semula ke dapur.
"Awak masak apa?"
"Mama masak sup tulang dengan sambal udang!" jawab Amirul memotong
sebelum sempat mamanya membuka mulut.
"Takde benda lain ke awak boleh masak? Dah saya tak nak makan. Hilang
selera!"
"Papa nak ke mana?" Soal isterinya perlahan.
"Keluar!"
"Mama dah masak Pa!"
"Awak saja makan!"
"Takpe Aiman boleh habiskan. Cepatlah ma!"

Laila tahu Aiman hanya memujuk. Anak keduanya itu sudah pandai mengambil
hatinya. Aimin tersandar di kerusi makan. Sekadar memerhati langkah
papanya keluar dari ruang makan. "Kenapa sekarang ni papa selalu
marah-marah ma?" Soal Aimin sambil menarik pinggannya yang telah berisi
nasi. "Papa banyak kerja agaknya. Dah! Makan." "Abang tak suka tengok
papa marah-marah. ." "Adik pun sama. Bila papa marah muka dia macam
gorilla kan ?"

Kata-kata Aiman disambut tawa oleh abang-abangnya yang lain. Laila
menjeling. Di hati kecilnya turut terguris Besar sangatkah dosanya
hingga menjamah nasi pun tidak. Kalau ada pun salahnya, apa?


Syamizi menjengah ke ruang dapur. Kosong.
"Laila.." serunya
"Sudahlah tu Mizi! Jangan diingat-ingat. Kerja Tuhan ni tak dapat kita
tolak-tolak. Bawak-bawaklah beristighfar. Kalau terus macam ni sakit kau
nanti." Kata ibunya yang muncul tiba-tiba.
"Sunyi pulak rumah ni mak,"
"Lama-lama kau biasalah."

Airmatanya menitis laju. "Kalau tak suka pulangkan!" Dia rasa terhukum.
Hampir segenap saat kata-kata itu bergema di sekitarnya. Dia rasa
terluka. Kehilangan yang amat sangat.

"Papa beli apa untuk Aiman?" Soal Aiman sebaik dia pulang dari
outstationnya.

"Beli apa pulak? Barang permainan kan bersepah dalam bilik belakang tu."
"Tak ada lah?"
"Ingat papa ni cop duit?"

Aiman termanggu. Dia berlalu mencari mamanya di dapur. Seketika kemudian
rumah kembali riuh dengan telatah anak-anak lelakinya yang bertiga itu
mengiringi mama mereka yang sedang menatang dulang berisi hidangan minum
petang.

Wajah Laila direnungnya. Ada kelainan pada raut itu. Riaknya tenang tapi
ada sesuatu yang sukar ditafsirkannya. "Awak tak sihat ke?"
Laila tersenyum. Tangannya pantas menuang air ke cawan.
"Papa, tak lama lagi abang dapat adik lagi." Aimin mencelah di antara
perbualan kedua ibu bapanya.

Shamizi tersenyum. Jemari isterinya digenggam erat. Tiba-tiba cawan
berisi kopi yang masih panas terjatuh dan pecah di lantai. Aiman
tercegat.
"Tengok! Ada saja yang kamu buat. Cuba duduk baik-baik. Kalau air tu tak
tumpah tak sah!" Tempiknya membuatkan anak itu tertunduk ketakutan. Baju
mamanya dipegang kejap.
Lengan Aiman dipegangnya kuat hingga anak kecil itu mula menangis.
Pantas saja akhbar di tangannya hinggap ke kepala anaknya itu. Laila
cuba menghalang tapi dia pantas dulu menolak isterinya ke tepi. Aiman di
pukul lagi. Amirul menangis. Aimin mendapatkan mamanya.
"Perangai macam beruk! Tak pernah buat orang senang!"

Laila bangun dari jatuhnya dan menarik lembut Aiman ke dalam
pelukkannya. Airmata mereka bersatu. Pilu sungguh hatinya melihat
kekasaran suaminya terhadap anak-anak.
"Cukuplah pa. Papa dah hukum pun dia tapi janganlah sebut yang
bukan-bukan. " Ujar Laila perlahan

"Macamana awak didik budak-budak sampai macam ni teruk perangainya?
Tengok anak orang lain ada macam ni? Anak kak Long tu tak pulak macam
ni. Panjat sana , kecah barang. Gila apa?" Omelnya kembali.

Shamizi meraut wajah. Bukan kepalang salahnya pada Aiman. Padanya anak
itu tak pernah dapat memuaskan hatinya. Ada saja salah Aiman di matanya.
Ada saja yang kurang di hatinya terhadap anak-anak dan isteri. Tak cukup
dengan perbuatan malah dia begitu mudah melemparkan kata-kata yang
bukan-bukan terhadap mereka.

"Tak boleh ke kamu semua senyap? Dalam sehari ni boleh tak diam? Rimas
betul duduk dalam rumah ni." Laila menyuruh anak-anaknya bermain di
halaman belakang rumah. Memberi sedikit ruang buat suaminya menonton
dengan tenang. Malangnya tak lama kemudian kedengaran bunyi tingkap kaca
pecah. "Celaka betul!" Sumpahnya sambil menghempaskan akhbar ke meja.
"Abang!"
"Baik awak tengok anak-anak awak tu sebelum saya hambat dengan rotan!
Perangai satu-satu macam tak siuman!" Getusnya kasar.

Akhirnya tingkap yang pecah kembali diganti. Cerita sumpah seranahnya
petang itu hilang begitu saja. Laila berubah. Sikapnya yang pendiam
menjadi semakin pendiam. Anak-anak juga sedikit menjauh. Tak ada lagi
cerita Amirul di tadika. Tak ada lagi kisah Aimin yang cemerlang di
dalam sukan sekolahnya. Aiman juga tak lagi mahu memanggilnya makan.

Shamizi terasa puas hati. Barangkali itu saja caranya untuk memberi
sedikit pengajaran pada anak-anak.

"Pak Ngah, Eddie nak balik!" Shamizi terpana. Dia mengangguk. "Kak Long
balik dulu Mizi. Sudahlah! Kamu muda lagi. Cari pengganti." Alangkah
mudahnya. Kalaulah dia boleh bertemu lagi yang serupa seperti Laila.
Laila tak ada yang kurang Cuma dia yang tak pernah puas hati. Laila tak
pernah merungut. Laila tak pernah membantah. Sepanjang usia perkahwinan
mereka Laila tak pernah meminta lebih dari apa yang dia beri. Laila cuma
dapat gred B walaupun dia teramat layak untuk mendapat gred yang lebih
baik dari A. "Laila"
"Papa nak ke mana hensem-hensem gini?" Dia
tersenyum sambil menjeling ke cermin meninjau bayang isterinya yang kian
sarat. "Wangi-wangi lagi. Dating ye?"

"Saya ada makan malam di rumah bos besar. Dia buat makan-makan untuk
staff." Ujarnya masih leka membetulkan kolar kemeja batiknya.
"Ikut boleh?"
"Dia tak ajak family. Staff only!" Terangnya sedangkan difikirannya
terfikir lain. Kali ni dia akan pergi ke jamuan tu dengan Helmi. Helmi
akan turut menumpangkan Maria dan Harlina. Staff yang masih muda dan
bujang. "Dalam setahun papa selalu ke jamuan office tapi tak pernah pun
bawak kami."

"Leceh kalau ada budak-budak. Bukan tau duduk diam Lari sana sini,
panjat itu ini. "
"Papa pesanlah.."
"Nantilah besar sikit." Dalihnya.
"Kalau tunggu besar takut takde peluang. Nanti diorang tu dah tak nak
ikut pergi mana pun."
"Lagi senang. Saya kalau lasak-lasak ni buat hati panas je,"
Laila terdiam. "Namanya budak-budak. Anak-anak papa tu lelaki."

"Saya pergi kejap je. Lepas tu terus balik." "Mama tanya sikit boleh?"
Dia mengangguk "Bos tak pelawa atau papa malu nak bawa mama dan
anak-anak?"

Mereka dia tinggalkan di rumah. Di jamuan tu ramai staff yang membawa
keluarga mereka bersama. Pada Shamizi dia mahukan keselesaan sedangkan
hakikatnya anak-anak staff yang lain lebih lasak dan nakal. Semeja
hidangan untuk anak-anak staff berderai bila ada yang bermain
tarik-tarik alas kainnya.
"Never mind. Budak-budak memang macam tu. Kalau tak lasak tak cerdik,"
ujar Mr. Kwai, tuan rumah.

Shamizi sedikit mengakui kebenaran kata-kata itu. Anak-anaknya pun nakal
tapi amat membanggakan dalam pelajaran. Namun dia rasa serba tak kena
bila bersama mereka. Bimbang ada yang menyata yang bukan-bukan tentang
anak-anaknya yang lasak apatah lagi tentang isterinya Laila. Bimbang
dimalukan dengan perangai anak-anaknya. Bimbang jika dikatakan Laila
tidak sepadan dengan dirinya. Dia lulusan luar negara sedang Laila cuma
perempuan kampung. Tak pandai bergaya seperti staff wanita yang lain.
Betullah jangkaan Laila, dia malu untuk memperkenalkan isteri dan
anak-anaknya pada rakan-rakan.

"Kalau tak suka pulangkan!" Kata-kata itu semakin keras di fikirannya.
Pagi itu anak-anak sekali lagi dimaki sebelum ke sekolah. Semata-mata
bila Aimin dan Aiman bergelut berebutkan tempat duduk di meja makan
menyebabkan air cuci tangan tumpah ke meja. Berangnya tiba-tiba
menguasai diri. Kepala kedua-duanya di lagakan sedangkan perebutan itu
tidak pula disusuli dengan perkelahian. "Kamu semua ni..kalau macam ni
daripada ada elok tak ada. Menyusahkan! " Laila merenungnya dalam..
Matanya berkaca dan anak-anak ke sekolah tanpa menyalaminya seperti
selalu. Laila juga tidak berkata apa-apa sebelum menghidupkan enjin
untuk menghantar anak-anak ke sekolah. Shamizi dapat melihat Laila
mengesat airmatanya. Dia terus menghadapi sarapannya. Sejenak dia
terpandang hidangan untuk anak-anak yang tak bersentuh. Susu masih penuh
di cawan. Roti telur yang menjadi kesukaan anak-anak juga tidak dijamah.
Bekal di dalam bekas tidak diambil. Pelik! Selama ini Laila tak pernah
lupa.. "Kalau tak suka pulangkan,"

Kali ini dia benar-benar menangis. Laila dan anak-anak terus tak pulang
selepas pagi itu. Hari-harinya tak lagi diganggu dengan gelagat
anak-anak. Rumah terus sunyi dan sepi. Tetap dia tak dapat tidur dengan
lena. Di halaman belakang hanya ada kenangan. Kelibat anak-anaknya
bergumpal dan berlari mengejar bola tak lagi kelihatan. Riuh anak-anak
bila mandi di bilik air juga tidak lagi kedengaran. Dia mula dihambat
rindu. Hanya ada kesunyian di mana-mana. Hanya tinggal bola yang
terselit di rumpun bunga.
Selaut rindu mula menghambat pantai hatinya. Laila
Benarlah, kita hanya tahu harganya bila kita kehilangannya.

Laila terus tak pulang sekalipun dia berjanji untuk berubah. Laila pergi
membawa anak-anaknya pagi itu bila kereta mereka dirempuh sebuah kereta
lain yang dipandu laju. Laila pergi tanpa meninggalkan satu pun
untuknya. Laila pergi membawa Aimin, Aiman, Amirul dan zuriat yang bakal
dilahirkan dua bulan lagi..

Dia menangis semahu-mahunya bila menatap wajah lesi anak-anak dan
isterinya. Dia meraung memeluk tubuh Laila yang berlumuran darah.
Hakikatnya Laila adalah kitab lama itu, lapuk bagaimana pun dipandangan
harganya tak terbanding, dan kerana keengganannya Laila dipulangkan Sad Sad

_________________
SeMuA yG TeRjAdI bIaRlAh tErJaDi....hAdApI dGn SeNyUmAn dAn JiWa Yg tEnAnG....

Rinaz
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 629
Age : 38
Location : Putrajaya
Job/hobbies : Ape-ape aje
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  Mucup on Tue Apr 22, 2008 5:29 pm

panjang sungguh ceter si rinaz ni,letih nak baca ah...pendekkan x leh ker.. Very Happy

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: ini ader satu cerita....

Post  Sponsored content Today at 1:53 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum