Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  antu_ride on Wed Feb 20, 2008 3:06 pm

Tanggal 8 Mac ini setiap kita warganegara Malaysia yang berdaftar sebagai
pengundi akan diberi hak untuk membuang undi. Kita akan diberikan suara
untuk menyatakan kemahuan kita dalam menentukan pemimpin pilihan kita.
Ianya suatu tugas dan tanggungjawab yang sangat besar, bukan kerja
main-mainan. Sesiapa yang kita pilih itu jika memperolehi suara terbanyak
maka dialah yang akan mewakili kita dan jika parti atau kelompok beliau
yang memiliki kerusi terbanyak maka merekalah yang akan membentuk kerajaan.

Bermakna jika kita silap, kurang periksa dan tidak berhati-hati akibatnya
yang pincang yang akan naik, dan kitalah yang bakal menanggung beban,
derita dan azabnya.

Pada tanggal 23 April 1995 dua hari sebelum Pilihan Raya Umum 1995
bertempat di Stadium Sultan Muhammad ke IV Kota Bharu sempena Perhimpunan
Rakyat Kelantan Tuan Guru Dato Nik Abd Aziz Nik Mat telah menyampaikan
pesanan berikut:






Masalah pilihan bukan berlaku setiap lima tahun sekali. Pilihan berlaku
setiap hari, setiap jam, setiap saat kerana manusia itu ditakdir oleh Allah
swt hidup di muka dunia ini diapit dan dikapit oleh malaikat di sebelah
kanan, syaitan di sebelah kiri. Tidak kira orang ini Yang Berhormat, Yang
Amat Berhormat, Yang Amat Arif. Tiap-tiap manusia di muka dunia ini diapit
dengan kiraman katibin, dengan malaikat yang mencatit amalan baik, malaikat
yang mencatit amalan jahat.

Bila berdepan dengan sesuatu perkara , manusia secara otomatik terpaksa
memilih samada hendak menurut kehendak malaikat, hendak turut kehendak
syaitan, samada sedar atau tidak. Setiap saat, setiap masa, setiap jam,
manusia terpaksa memilih. Memilih samada makanan, minuman, pakaian, duit,
berniaga, memangkah. Memilih apa sahaja pun. Manusia terpaksa memilih,
kerana memang begitu peribadi atau tabiat manusia.

Kita sebagai seorang Muslim yang akil baligh telah diberi panduan hidup
oleh Allah swt supaya kita memilih barang yang baik. Tidak ada yang baik di
muka dunia ini, kecuali perkara yang telah ditetapkan baiknya oleh Allah
swt. Maka bagi kita orang mukmin tetap memilih perkara yang baik, dan tidak
ada perkara yang baik, saya ulangi, melainkan perkara yang dikatakan baik
oleh Allah swt:

Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan -
apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara -
(tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai
urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya
maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata. (al
Ahzab: 36)

Mudah-mudahan pesanan ini direnung dan diamalkan oleh semua kita semua
dengan serius dan penuh tanggungjawab demi maruah dan masa depan agama,
bangsa dan negara kita yang tercinta.

kempen lg....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  Mucup on Wed Feb 20, 2008 3:14 pm

elok petikan kata-kata mu ini di hantar ke berita harian atau pon utusan malaysia... Very Happy

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  antu_ride on Wed Feb 20, 2008 4:37 pm

Mucup wrote:elok petikan kata-kata mu ini di hantar ke berita harian atau pon utusan malaysia... Very Happy


hantar jer lah....rasanya x kuar...tapi kalau citer sex kuar asenya...ni kan islam hagari....salah ckp kena gari...hehheh

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  Mucup on Thu Feb 21, 2008 9:27 am

kita copy paste pada laman web lain jugak bro ok kan ehehehe.. Very Happy

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  antu_ride on Thu Feb 21, 2008 10:40 am

Mucup wrote:kita copy paste pada laman web lain jugak bro ok kan ehehehe.. Very Happy

ok gak tuh....kempen bro...jgn x kempen...heheheh....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  Mucup on Mon Mar 03, 2008 11:05 am

pilihan raya dah hampir....kempen lagi..

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  antu_ride on Mon Mar 03, 2008 12:26 pm

Mucup wrote:pilihan raya dah hampir....kempen lagi..

takbir...

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  daeim on Mon Mar 03, 2008 2:05 pm

Takbirrrrrr..!! Pas...Pas..

hehehe

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  Mucup on Tue Mar 04, 2008 8:46 am

ingat semua,sebelum kuar ngundi nanti lihat ke atas langit sana,tgk apa ada kat atas...

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  antu_ride on Tue Mar 04, 2008 9:13 am

Mucup wrote:ingat semua,sebelum kuar ngundi nanti lihat ke atas langit sana,tgk apa ada kat atas...

betul tu...nak puasa tgk bulan, nak raya tgk bulan, nak dpat gaji kena cukup bulan,nak jd masyhur kena naik ke bulan tapi MENGUNDI NANTI MESTI PANGKAH BULAN....takbir...

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  Mucup on Tue Mar 04, 2008 11:28 am

kira berbulan-bulan ah ni yer..

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  antu_ride on Tue Mar 04, 2008 1:51 pm

corect correct correct...

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  anje_gurl on Wed Mar 05, 2008 2:41 am

king queen ....... Like a Star @ heaven

aDIosss

anje_gurl
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 101
Age : 35
Location : pandan kl
Job/hobbies : tgk n naik motor ler!!!..
Humor : :p
Registration date : 2008-02-03

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  antu_ride on Wed Mar 05, 2008 7:03 am

aku pun tak paham la mucup minda org kiter ni...harga diri hanya rm200 jer...tu pun dapat 5 tahun skali.... dapat bertugas kat pos dan di bayar rm terus sokong....ingatla apa yang kita buat hari ni akan di soal nanti...apa kita nak jawab?besar sangat ker rm200 tu berbanding harga minyak dan barangan yang akan naik beratus2 kali ganda...dia x sedar ker dgn sokongan dia tu akan menjual negara kita suatu hari nti...sedih aku tgk org2 ni yg lebih bodoh dari kerbau...

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  Mucup on Wed Mar 05, 2008 9:25 am

corret..corret..correttt Cool

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  daeim on Wed Mar 05, 2008 9:52 am

bodo mcm kerbau..? mane ko tau kerbau bodoh..? sbnrnya....org tu yg bodoh...bkn kerbau

jgn jadikan isu kerbau dalam ini cerita...hehehe

-daeim-

p/s : Kerbau Oh Kerbau!

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  Mucup on Wed Mar 05, 2008 10:09 am

bangau oh bangau la mat daeim....ada lagu baru ker pasal kerbau ek..

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  daeim on Wed Mar 05, 2008 1:21 pm

ade...lagu pasal kerbau ko kene check dgn antu...die mmg expert bab lagu nie

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  Mucup on Wed Mar 05, 2008 3:39 pm

mana antu,x kuar lak dia ari ni.. Rolling Eyes

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  antu_ride on Wed Mar 05, 2008 5:06 pm

ya lah...kerbau tu bodoh....diaorg tu lebih bodoh dari kerbau...hehheheh...

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

10 jenis solat tidak diterima

Post  antu_ride on Thu Mar 06, 2008 1:06 am

10 jenis solat tidak diterima
>
>
> berita harian
>
>
> RASULULLAH bersabda bermaksud: “Sesiapa yang memelihara solat, maka solat
> itu sebagai cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat, dan barang siapa
> yang tidak memelihara solat, maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi
> cahaya, dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya.”
>
> Rasulullah bersabda: “10 orang solatnya tidak diterima oleh Allah,
> antaranya:
>
>
>
>
>
> · Orang lelaki solat sendirian tanpa membaca sesuatu.
>
>
> · Orang lelaki mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.
>
>
> · Orang lelaki menjadi imam, padahal orang menjadi makmum membencinya.
>
>
> · Orang lelaki melarikan diri.
>
>
> · Orang lelaki minum arak tanpa mahu meninggalkannya (taubat).
>
>
> · Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya.
>
>
> · Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung.
>
>
> · Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya.
>
>
> · Orang suka makan riba.
>
>
> · Orang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan
> mungkar.
>
> Sabda Rasulullah bermaksud: “Barang siapa solatnya itu tidak dapat
> menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya
> solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah dan jauh dari Allah.”
>
> Hassan berkata: “Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari
> melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap
> orang
> tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan
> dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal
> buruk.”
>
> Maksud hadis Rasulullah “Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika
> tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya.” Kita
> disarankan supaya mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun ketika azan
> berkumandang.
>
>
>

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

ILoveMyCountry - Negarakuku

Post  antu_ride on Thu Mar 06, 2008 1:19 am

Di bawah ini adalah terjemahan lagu Negarakuku oleh NameWee yang di hantarkan ke internet.


ILoveMyCountry - Negarakuku


Negaraku
Negarakuku
Negaraku
Negarakuku
Negaraku
Negarakuku


Aku cinta negaraku, Hanya bila ada negara, Ada tanah air ku
Hanya bila ada tanah air ku, Di sini aku berdiri di sini
Nyanyikan lagu ini untuk kau dengan lantangnya, Janganlah kau takut
Walaupun aku selalu menggunakan perkataan-perkataan kesat dalam laguku
Tetapi lagu aku hanya seperti durian, berserta duri-duri
Hanya apabila kau berani membukanya, untuk melihat kebenaran nyata di dalam


Ia boleh berbau seperti tahi, ataupun berbau sangat elok
Hanya bergantung kepada jenis hidung yang kau ada
Polis kami mempunyai nama lain yang dipanggil MATA
Kerana mata-mata mereka sangat tajam
Apabila tahun baru semakin hampir, mereka seolah-olah sangat bekerja keras
Mereka akan mengeluarkan pen-pen, tetapi mereka tidak membuka tiket kepadamu
Kerana mereka terlalu dahaga dan mereka perlu minum TEH
Dan juga kopi O, mahukan gula lebih?
Kalau ditambah lagi gula, mereka akan tersenyum kegembiraan denganmu
Mereka akan katakan TATA kepadamu bila kau mahu beredar


Negaraku
Tanah tumpahnya darahku
Rakyat hidup
Bersatu dan maju



Fenomena seumpama ini tidak perlu dipertingkatkan lagi
TIDAK perlu untuk pertingkatkan kerjasama antara polis dan rakyat
Perhubungan tidak akan berubah dengan secawan kopi
Aku sangat gemarkannya
Sekurang-kurangnya aku tidak akan dapat tiket saman bila aku balik rumah
Kalau berlaku, bapaku mesti berang dengan aku
Aku mesti kena hamun, tak de kereta untuk aku
Kurang asam, apa yang aku boleh buat waktu macam ni?
Macammana aku nak BERGEMBIRA tanpa kereta?
Macammana aku nak beromen tanpa kereta?
Macammana aku nak cari awek tanpa kereta?
Aku sangat cintakan negara ini
Waktu subuh pukul 5 pagi
Ada seruan azan untuk kejutkan aku
Kadangkala ada lagu sekali
Sama macam nyanyi lagu cinta
Kadang-kala suaranya diubah jadi macam gaya RnB
Walaupun kadang-kala mereka menyanyi sampai jadi sumbang
Atau kadang-kala mereka menyanyi sampai serak
Sesetengah suara mereka sama macam kokokan ayam jantan, tetapi mereka lebih awal dari ayam jantan


Hanya dengannya, kami akan dikejutkan untuk pergi ke sekolah atau kerja
Tolong jangan salahkan kerajaan hanya ambil kisah tentang orang bumiputra
Tolong jangan salahkan kerajaan kerana tidak adil dengan kami
Ini semua tunjukkan kami orang cina tidak takut kerja keras
Ini semua hanya berikan kami cara untuk cari jalan keluar
Jangan terperanjat dengan keadilan mereka
Ini hanya tunjukkan kami adalah cemerlang
Hanya kanak-kanak kecil yang belum lagi dikotorkan tahu apa itu kemerdekaan
Kalau tidak, kau nampak beberapa orang lain masih lagi perlukan pengasuh kanak-kanak


Rahmat bahagia
Tuhan kurniakan
Raja kita
Selamat bertakhta


Rahmat bahagia
Tuhan kurniakan
Raja kita
Selamat bertakhta


Orang-orang yang di dalam kerajaan, mereka lagilah cerdik
Apa jua kerja mereka buat, mereka boleh buat dengan perlahan-lahan
Sedangkan orang-orang yang beratur pun akan tengking pada mereka
Mereka terus berasa selesa sepertimana yang mereka suka
Kadangkala mereka sampai bawak keluar kek mereka
Mereka makan kek nyonya mereka, anda semua boleh terus beratur
Meskipun kalau kau benar-benar tengking mereka
Ia masih lagi ok, kerana pengawal keselamatan tidur di sebelah dan dia tidak akan kesah tentang kau


Mereka tutup kepala mereka, lintas jalan dengan perlahan
Kau perlu benarkan dia melintas dan berhati
Yang paling penting untuk hidup dengan gembira, untuk hidup dengan selesa
Jangan jadi macam orang cina setiap hari sibuk dan penat gila
Kita amat disanjungi sikap sebegini
Inilah gaya hidup mereka, cara hidup mereka
(sikap sikap)


Aku masih lagi cakapkan perkataan baik-baik dalam lagu ini
Aku percaya mereka yang bencikan aku mesti tengah bergembira sekarang ini
Dunia ini sangat damai, dunia ini penuh dengan harapan
Tiada siapa yang tercedera, semuanya berjalan dengan lancar
Kau sangat suci, kau sangat pelembut
Tahi itu bau sangat wangi, tiada perkataan-perkataan kesat
Kau semua sangat berdarjat tinggi, setiap hari menikmati percintaan
Mendengar GuangLiang PinGuan (penyanyi popular malaysia)
Tetapi mereka telah lari ke Taiwan
Pelajar-pelajar sekolah Cina, selepas habis belajar
Sangat susah nak masuk ke universiti tempatan
Sebenarnya kitorang tak perlu dihasut oleh mereka
Kerana ini salah satu daripada pelan besar kerajaan
Mereka mahu kami pergi ke luar negara untuk mengejar cita-cita kami
Kemudian balik semula untuk menyumbang kepada negara
Rancangan ini memang sangat bagus sampaikan aku tak boleh nak cakap apa-apa


Di setiap pelusuk dunia sekarang ini boleh cari anak-anak Malaysia
Seolah-olah kami lari dari suatu tempat, sangat shiok (?)
Malaysia sedang mempromosikan tahun melawat Malaysia 2007
Tradisi cina dipromosikan di mana-mana
Tetapi kerajaan tidak pedulikan pun pelajar-pelajar sekolah cina
Semua sijil-sijil kami dibuangkan ke dalam longkang
Serupa macam aku, aku pergi ke Taiwan selepas habis belajar
Aku telah belajar sesuatu dan sedang bersedia untuk kembali dan membantu negaraku
Aku sekarang sedang berdiri di tepi jalan di Taipei, bersama dengan gitarku
Tetapi di dalam hatiku aku masih lagi menyanyi


Rahmat bahagia
Tuhan kurniakan
Raja kita
Selamat bertakhta


Tolong jangan saman aku
Aku takde duit"

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  Mucup on Thu Mar 06, 2008 9:00 am

renung kan bulan sebelum memangkah... Very Happy

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  antu_ride on Thu Mar 06, 2008 10:22 am

ooo bulan....cantik bistari..
di awan...tempat yang tinggi...
sudah lama ku tunggu x kunjung tiba...
ooo bulan..

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  daeim on Fri Mar 07, 2008 10:16 am

hehehe..antu nak ngajak kite sume g bulan...hehe..jom..jom..

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Renungan buat kita sebelum kuar mengundi...

Post  Sponsored content Today at 2:01 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum