Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

View previous topic View next topic Go down

Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  antu_ride on Thu Mar 06, 2008 1:16 am

Assalammu'alaikum waramatuhllahi wabarakahtuh
dan
Salam Sejahtera
Teman-teman yang Mulia lagi Dihormati


Dalam dunia ini kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri. Tetapi dalam kita bersendirian, kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.

Sebagaimana kita mengharapkan keiklasan dan kejujuran seorang sahabat, begitulah juga dia. Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.

Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya. Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya. Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.

Kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti kerana kita juga ada janji yg tidak ditepati. Kita beri beribu alasan memaksa dia terima alasan kita. Waktu itu, terfikirkah kita perasaannya? Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa. Tetapi kita sering terlupa.

Untungnya mempunyai seorang sahabat yang sentiasa memahami, yang selalu berada disisi pada waktu kita memerlukannya. Dia mendengar luahan perasaan kita,segala rasa kecewa dan ketakutan. Harapan dan impian juga kita luahkan. Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah. Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri kita hingga Kadang-kadang kita terlupa sahabat kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita.

Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya,rasa takutnya?
Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita. Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya? Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya sepertimana dia meniup semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah?

Dapatkah kita yakinkan dia yang kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah.? Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan? Sesekali jadilah sahabat yang mendengar dari yang hanya bercerita.

Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat kerana dia juga seorang manusia. Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang,sedih dan kecewa. Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang sahabat sebagai kekuatan. Jadilah kita sahabatnya itu.

Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangkakan. Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan. Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan. Kita tidak tahu.
Tetapi jika kita cuba jadi sahabat sepertinya, mungkin kita akan tahu.

RENUNGILAH.. .

"HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DISEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA."

Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan. (Dale Carnagie)

Orang yang menunjukkan kebaikan kepada anda adalah sahabat yang baik. Dan orang yang menunjukkan kesalahan anda adalah sahabat yang paling baik. (Hukamak)

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  Mucup on Thu Mar 06, 2008 9:43 am

semuanya baik belaka... Very Happy

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  antu_ride on Thu Mar 06, 2008 10:54 am

amik la iktibar dari petikan nih...jgn jd daeim tu....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  daeim on Tue Apr 01, 2008 9:14 am

iye arr..sumenye aku...korang jer la yg baik2 belaka..

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  Mucup on Wed Apr 02, 2008 3:40 pm

ekekekee..mat daeim majuk tur Very Happy

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  Rinaz on Wed Apr 02, 2008 4:26 pm

dimanakah sahabat2ku yg lain.....kemana menghilang sume penghuni forum ni...... Shocked Shocked

_________________
SeMuA yG TeRjAdI bIaRlAh tErJaDi....hAdApI dGn SeNyUmAn dAn JiWa Yg tEnAnG....

Rinaz
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 629
Age : 38
Location : Putrajaya
Job/hobbies : Ape-ape aje
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  daeim on Mon Apr 14, 2008 8:07 am

sume ade...tapi sibuk laa...maybe next time depa suma tu masuk

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  daeim on Thu Apr 17, 2008 7:40 am

any comment...?

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  antu_ride on Sat Apr 19, 2008 1:07 pm

biar arr dia merajuk....lgpn dia tu umpama malukut di tepi gantang jer.... ader x menambah...xder pun x kurang...hehheheheh....kalau kat umah abg dia...bukan main lagi....ekekekek

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  daeim on Tue Apr 29, 2008 8:29 am

0o0o..melukut di tepi gantang yer...hehehe...baru perasan ke..?

hmmm...any comment..?

-daeim-

daeim
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 4005
Age : 51
Location : Melaka
Job/hobbies : Kerani
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  Mucup on Tue Apr 29, 2008 12:54 pm

tapi sekarang ni dia dah berat ala ke umah lama dah...pantang ada buat ride,bubuh nama selalu.... Very Happy

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  anje_gurl on Tue Apr 29, 2008 10:07 pm

umah lama??? anje x faham ape maksud nye tu....nk jgk tau..ehhehee

anje_gurl
LadyBikerz
LadyBikerz

Number of posts : 101
Age : 35
Location : pandan kl
Job/hobbies : tgk n naik motor ler!!!..
Humor : :p
Registration date : 2008-02-03

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  Mucup on Wed Apr 30, 2008 10:28 am

anje kena tanya mat daeim sendiri ah pasal umah lama,dia lebih tahu dr kita org...

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  antu_ride on Wed Apr 30, 2008 9:37 pm

rumah abg dia....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  Mucup on Fri Jun 06, 2008 11:03 am

umah adik dia pon ada jugok.. Very Happy Very Happy

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  antu_ride on Mon Jun 09, 2008 2:13 am

dia gi x adik epol dia kawin baru ni?

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  Mucup on Mon Jun 09, 2008 1:24 pm

mahu tak pergi...

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  antu_ride on Wed Jun 11, 2008 12:05 pm

any comment...?

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  Mucup on Thu Jun 12, 2008 11:19 am

patut ah baby dah boring ngam wabsite ni..aku pon boring gak dah nak masuk website ni asyik no komen jer...
any comment..?

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  antu_ride on Thu Jun 12, 2008 1:16 pm

aku pun boring gak...tuan mod xperla...dia ader umah lain...huhuhu....

antu_ride
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3194
Age : 41
Location : ampang
Job/hobbies : ride n ride
Registration date : 2008-01-09

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  Mucup on Fri Jun 13, 2008 5:21 pm

ha..aa la,kalu umah ni tutup,dia leh balik umah abg dia semula... Very Happy

Mucup
Otai HRC
Otai HRC

Number of posts : 3097
Age : 41
Location : Putrajaya
Job/hobbies : cabut mucup
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Nilai dan Erti sebuah Persahabatan....

Post  Sponsored content Today at 3:16 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum